شهرهای داده محور: ۲۰ داستان نوآوری

جهان امروز مملو از داده‌های الکترونیکی است. هر بار پیامی ارسال یا تماسی برقرار می‌کنیم یا معامله‌ای انجام می‌دهیم، ردپای دیجیتالی بر جای می‌گذاریم. ما به سرعت در حال نزدیک شدن به چیزی هستیم که «ایتالو کالوینو»، نویسنده ایتالیایی، آن را «حافظه جهان» یا نسخه کامل دیجیتالی از جهان فیزیکی می‌نامد. داده‌ها پیش ازاین یکی از مولفه‌های اصلی کسب‌وکار بودند؛ اما امروز وارد حوزه عمومی شده‌اند و در حال نفوذ بیشتر به شهرهای ما هستند. این امر باعث شده است که درک عواقب داده‌ها مهم‌تر از هر زمان دیگری باشد؛ به خصوص چگونگی تأثیر آنها بر زندگی افراد.

درباره:
این کتاب با برشمردن ۲۰ نوآوری در شهرهای مختلف دنیا که بر مبنای استفاده از داده‌ها صورت گرفته، تلاش می‌کند بر این نکته متمرکز گردد که چنانچه داده‌های به دست‌ آمده از شهرها مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند راه‌حل‌هایی جهت پیمایش در تحولات فناوری، اجتماعی و اقتصادی فراهم آورند. در واقع، جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و به کارگیری داده‌های شهری موجب دستیابی به بینش عمیق‌تر درباره شهرها و شکل‌ گیری موقعیت مناسبی برای استفاده از این اطلاعات در مسیر توسعه شهری و افزایش خدمت‌رسانی به مردم خواهند شد.

در بُرشی از کتاب ” شهرهای داده محور ” می خوانیم :

شکایتتان از خدمات شهری را ثبت کنید و از نتیجه آن باخبر شوید

پورتال ” شهر ما ” باعث می شود شهروندان مسکو بتوانند درخواست یا شکایتی درباره خدمات شهری ارائه دهند .

این پرتال همچنین نقش هایی را نشان میدهد که در آن شهروندان درخواست های خود را ارائه دهند .

شهروندان بیشتر اوقات نمی دانند که شهر چه خدماتی را در اختیار آن ها قرار می دهد . یا چگونه می توانند خدمات خاصی را از شهرداری درخواست کنند . شاید مدیران از مشکلات آگاه نباشند . به قدری که بودجه لازم را دریافت نکنند . پس لازم است شهروندان مشکلات موجود را گزارش دهند .

شهروندان می توانند شکایت خود را از طریق پرتال آنلاین با برنامه تلفن همراه ارسال کنند . آن ها مسئله را توضیح می دهند . در صورت تمایل عکسی نیز به پیوست می فرستند .

سپس به صورت خودکار به مقامات شهری واگذار می شود . در چنین پلتفرمی در خصوص بازه های زمانی برای حل مسائل ، قوانین سخت گیرانه ای وجود دارد .

 

نویسندگان:
ایها جوشی-قانی، چرچیل مارتین، کارلو رتی، آلیس چارلز، جولی زیکیند

ترجمه و گردآوری: اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان

 

 

دریافت رایگان کتاب شهرهای داده محور: ۲۰ داستان نوآوری

برچسب‌ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند