هفتمین آئین پاسداشت روز ملی مهندس

هفتمین آئین پاسداشت روز ملی مهندس در روز سه شنبه پنجم اسفندماه 1399 در محل سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با حضور پیشکسوتان، نام آوران و داشنجویان مهندسی برگزار گردید.

در ابتدای این مراسم دکتر محسن خندان دل ( رئیس انجمن شرکتهای فنی مهندسی و مشاوره ای ) با اشاره به نقش مهندسان در پیشبرد امور کشور سخنرانی کردند و بیان کردند برای فائق آمدن بر مشکلات کشور می بایست از مسیر های مهندسی شده عبور کنیم.

و با بیان اینکه قدر شناسی از جامعه نخبگان مهندسی، منجر به میهن پرستی و تربیت نسل رو به رشد آینده می شود، افزود: هر ساله مراسم تقدیر از مهندسان را در قالب گردهمایی بزرگی برگزار می کردیم اما امسال به خاطر شیوع بیماری کووید 19 مراسمی محدود برگزار می شود.

مهندس رضا حمیدی

رئیس کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در دقایق آغازین این نشست، خطاب به فارغ التحصیلان رشته های مهندسی و نخبگان این رشته ها گفت: هیچ وقت از تلاش دست برندارید و از سختیها ناامید نشوید.

وی درباره نبود تناسب بین نیازها و آموزش های دانشگاهی کشور نیز اظهار کرد: رشته های دانشگاهی باید متناسب با تعداد نیاز جامعه و ظرفیت های موجود تعریف شوند. دانشکده هایی که تاسیس می شوند و توامان سطح علم و دانشی که در آنها تدریس می گردد نیز باید با آنچه نیاز داریم، تناسب داشته باشد؛ اما امکانات لازم در این راستا فراهم نشده است.

مهندس حمیدی از اهمیت بررسی نیاز مصرف کنندگان در پیشبرد طرح‌ها و ایده های اقتصادی سخن گفت و اظهار کرد: توجه به کاهش مصرف آب در صنعت امری حیاتی است و فارغ التحصیلان دارای ایده در این حوزه می توانند به کمک صنعتگران بیایند. اینکه در صنعت چه کنیم که راندمان کار تغییری نکند اما مصرف انرژی کاهش یابد، بسیار مهم است. سه سال پیش سه فارغ التحصیل رشته برق به بنده مراجعه کردند و قولی در زمینه کاهش مصرف انرژی دادند. آنها توانستند ظرف سه تا 4 ماه مصرف برق واحدهای ما را 25 درصد کاهش دهند درحالی که این موضوع به فکر خودمان نرسیده بود.

در بخش میزگرد دانشجویی مراسم دانشجویان بی پرده با صنعتگران و پیشکسوتان حوزه مهندسی گفت و گو کردند.

میزگرد دانشجویی ارتباط صنعت و دانشگاه

میزگرد دانشجویی ارتباط صنعت و دانشگاه

*مشکل تامین اعتبار و اخذ تسهیلات برای اجرای ایده های نو

در ابتدا مهندس نعمتی زاده، دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه فردوسی و مدیرعامل شرکت فناوران دانش کوشا، در طرح پرسش خود به مشکلات تامین اعتبار برای اجرای ایده ها و طرح های مهندسان جوان اشاره کرد و گفت: امروز برای دریافت 100 میلیون تومان تسهیلات از صندوق پژوهش خراسان باید مسیر سختی را بگذرانیم و تضامین مختلفی ارائه کنیم و چندین مرحله طرح باید بررسی شود و زمان زیادی برای پاسخ به درخواست ما صرف می گردد. سوال این است که چرا بخش خصوصی چنین صندوقی را زیرنظر شرکت شهرک های صنعتی ایجاد نمی کند تا بتوانیم با کمک تشکل های این بخش، طرح های مان را به ثمر برسانیم.

محسن خندان دل در پاسخ به این سوال، به شرایط اقتصادی کشور و دشواری‌های فعالیت در عرصه های عمرانی زد و عنوان کرد: اقتصاد ما یک اقتصاد دولتی است و این عارضه نیز در طول زمان ایجاد شده است اما متاسفانه به بلای دیگری که گریبان این بخش را گرفته، تبدیل شدن به اقتصاد سیاسی است.

وی تاکید کرد: کشورهای توسعه یافته به سمت اقتصاد آزاد گام برداشته و دولت ها نقش نظارت بر راهبردهای اقتصادی را برعهده دارند و اگر تحول مثبتی هم رقم می خورد، به واسطه همین نوع نگاه و رویکرد است. امیدواریم مشکل اقتصاد دولتی ما به مدد اصلاح در بخش قانونگذاری مرتفع شود وگرنه وضعیت به همین منوال ادامه خواهد یافت.

وی تاکید کرد: البته نهادهای شبه دولتی تحت عنوان صندوق های حمایتی وجود دارند که می توانیم مهندسان دارای ایده را از سوی انجمن شرکت های خدمات فنی و مهندسی و مشاوره ای استان معرفی کنیم و آنها اعتبارات را در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث تضامین برای اخذ تسهیلات هم مشکل را درک می کنیم و هرگاه احساس کردید که از محل انجمن می توانیم به این قضیه ورود کنیم، به ما اعلام کنید.

مهندس فخرالسادات کلالی،

مهندس پیشکسوت حوزه استانداردسازی و کالیبراسیون کشور نیز از دو مکان برای حل مشکل اخذ تسهیلات و تامین اعتبار فارغ التحصیلان دارای ایده نام برد و گفت: پارک علم و فناوری و دانشگاه فردوسی بخش هایی برای این منظور دارند؛ در دانشگاه فردوسی مرکز رشدی مستقر است که دانشجوی فارغ التحصیل دارای ایده می تواند از آن کمک بگیرد و با راهنمایی و مشاوره های مرکز رشد، بتواند ایده خود را به ثمر برساند.

وی ادامه داد: این مرز در کنار راهنمایی و مشاوره، زمینه ای برای پرداخت تسهیلاتی با سود کم هم فراهم می کند تا فارغ التحصیلان پس از رسیدن به مرحله به درآمدزایی ایده های خود، مبالغ را برگردانند..

*دغدغه ارتباط بین دانشجویان و کارآفرینان

سرکار خانم مهندس جعفری، دانشجوی معماری دانشگاه الزهرا(س) نیز در این نشست به بیان دغدغه های خود پرداخت و گفت: طرحی را با همکاری دوستانم در انجمن ایجاد کردیم تا با دعوت از کارآفرینان و صنعتگران، ارتباطی بین دانشجویان و آنها برقرار کنیم و این موضوع اشتغالزایی دانشجویان را نیز به دنبال داشته باشد. برخی از سازندگان این شرط را پذیرفتند و از اجرای طرح رضایت صد در صدی داشتند و یکسال است که برخی از دانشجویان با آن ها کار میکنند و تجربه لازم برای ورود به بازار کار را هم کسب نموده اند؛ اما نکته اینجاست که برخی از سازندگان حاضر به اعتماد در این خصوص نشدند. سوالم این است که چطور می توان این اعتماد را در صنعتگران ایجاد کرد؟

خندان دل، رئیس انجمن شرکت های خدمات فنی و مهندسی و مشاوره ای خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش گفت: نکته مهمی که در این حوزه وجود دارد، ایجاد کنسرسیوم هاست که متاسفانه در کشورهای کمتر توسعه یافته این موضوع، به تفکری قالب تبدیل نشده است.

وی افزود: ما در رفتارهای تشکلی بخش خصوصی به دنبال این هستیم که ارتباطات و تجربیات خود و عوامل لجستیکی موجود را به کسانی که متقاضی هستند، ارائه بدهیم. وب سایتی هم به منظور اطلاع رسانی در این زمینه در انجمن ایجاد کردیم تا بتوانیم صاحبان دانش را با صاحبان فناوری آشنا کنیم و دسترسی دانشجو به این افراد امکان پذیر شود.

میزگرد دانشجویی ارتباط صنعت و دانشگاه

*مهاجرت نخبگان از کشور

در هفتمین آئین پاسداشت روز ملی مهندس ، آقای عین القضات، دانشجوی مهندسی مواد دانشگاه صنعتی شریف نیز در خصوص ارتباط حوزه دانشگاه و صنعت گفت: در دوره دانشجویی فعالیت های خارج از درس بسیاری انجام دادم و احساس می کنم در حوزه ارتباط دانشگاه با صنعت دچار مشکل بزرگی هستیم و دور باطلی در این حوزه در حال طی شدن است. نکته اینجاست که در این باره راه حل هایی اندیشیده می شود اما ریشه مسئله حل نشده است. انجمن های بسیاری برای تسهیل این ارتباط تشکیل شدند و شرکت هایی هم در این زمینه ورود کرده اند اما توفیق چندانی حاصل نشده است.

وی افزود: امروز تاکید بر کارآفرینی است و از همه دانشجویان و فارغ التحصیلان می خواهند که کارآفرین باشند؛ اما باید به این نکته توجه داشت که توانایی افراد متفاوت است و قرار نیست همه در این زمینه موفق شوند.

عین القضات به موضوع مهاجرت نخبگان هم اشاره و اظهار کرد: امروز بسیاری از جوانان به خاطر عدم اطمینان از دستیابی به اهداف شان، مهاجرت می کنند؛ اما این افراد اگر بدانند هلدینگی وجود دارد که حاضر است به آن ها تضمین ایجاد موقعیت در ازای تخصص بدهد، پس از کسب تخصص در خارج از کشور، به میهن برمی گردند تا اینجا فعالیت داشته باشند.

دکتر مرتضی کرباسی، مدیرعامل شرکت تولیدی پزشکی ورید در پاسخ به این اظهارات گفت: یکی از بحث های آینده ما در حوزه های صنعت، تولید و بازرگانی، نیروی انسانی خواهد بود. باید امید و انگیزه را افزایش داد و اعتقاد راسخ را به ویژه در میان جوانانی که ماندگارند، ایجاد کرد. امروز همه به نوعی زنجیره ای هستیم که دلمان برای این کشور می تپد و به اعتلای این وطن ایمان و اعتقاد داریم و می توانیم موفقیت را به دست آوریم. بخش خصوصی نیز در این زمینه از کارآفرینان جوان حمایت خواهد کرد.

درپایان دکتر محسن خندان دل (رئیس کمیسیون خدمات فنی مهندسی و عمران اتاق بازرگانی) ادامه داد: اعتقاد هیات مدیره انجمن شرکتهای فنی و مهندسی و اتاق بازرگانی به نسل جوان است. افراد باید مطالبه گر باشند و ما هم باید پاسخگوی این مطالبات باشیم. نسلهای جدید همواره دارای ایده های جدیدتری نسبت به نسل گذشته اند و امیدوارم با این روحیه مطالبه گری بتوانیم مسیر رشد و تعالی را طی کنیم.

و در مراسم تقدیر و تجلیل از پیشکسوتان از بزرگانی حوزه فنی مهندسی استان و چهره های ماندگار از

سرکار خانم مهندس فخرالسادات کلالی، مهندس حوزه استاندارد سازی و کالیبراسیون کشور

جناب آقای مهندس حسین حسین زاده، رئیس انجمن معدن و صنایع معدنی استان خراسان رضوی

جناب آقای مهندس ابوالفضل کشافی، مدیرعامل شرکت رخ نیرو

جناب آقای مهندس احسان قاسمی، مدیرعامل شرکت فرافن توس

جناب آقای دکتر محمدرضا رجب زاده، عضو هیئت علمی و معاونت پژوهشی دانشگاه خیام

جناب آقای مرتضی کرباسی، مدیرعامل شرکت تولیدی پزشکی ورید

 

 

 

 

جناب آقای مهندس احسان قاسمی(مدیرعامل شرکت فرافن توس) جناب آقای مهندس مرتضی کرباسی(مدیرعامل شرکت ورید)

 

و در مراسم تقدیر از طرح های برتر دانشجویی که از بین هفتاد طرحی که دانشجویان به دبیرخانه انجمن ارسال کردند پنج طرح برتر توسط هیئت چهارنفره داوران انتخاب گردید.

طرح های برتر دانشجویی (آقای رحیم رحیمی)

 

طرح های برتر دانشجویی (آقای مهدی نژاد)

 

طرح های برتر دانشجویی (آقای عین القضاة)

طرح های برتر دانشجویی (آقای هادوی)

 

طرح های برتر دانشجویی (سرکار خانم جعفری)

طرح های برتر دانشجویی هفتمین آئین پاسداشت روز ملی مهندس به ترتیب امتیاز به شرح زیر می باشد:

  • رحیم رحیمی (آب شیرین کن و آب تصفیه کن صفر انرژی)

  • سجاد مهدی نژاد گل خطمی (واکر خودکشنده هوشمند ضد آرتروز با سنسورهای التراسونیک و مایکروویو)

  • یزدان عین القضاة (سنتز مکانوشیمیایی باریم مولیبدات با استفاده از کنسانتره مولیبدنیت مس سرچشمه کرمان)

  • مصطفی هادوی (آموزش برای همه – نه به تبعیض آموزشی)

  • فاطمه جعفری (سامانه ارتباط کارفرما با انجمن های دانشگاهی)

 

هفتمین آئین بزرگداشت روز ملی مهندس

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند