سازوکار فرآیندهای برندسازی

هنگام برند سازی، هیچ‌وقت نباید در فرآیند آن عجله شود. در دنیای کسب‌وکار، بسیاری از مدیران اجرایی برتر به سختی مزایای ملموسی را که برندسازی برای تجارت آنها دارد می‌بینند. به همین دلیل، آنها اغلب برندسازی را غیرضروری و بسیار گیج‌کننده می‌دانند. اگرچه نبود یک استراتژی برندسازی، بدون در نظر گرفتن مقیاس، می‌تواند به تجارت شما خسارت وارد کند، برندسازی در ذات هدفی معین به شرکتتان می‌دهد که به شما کمک می‌کند در طولانی‌مدت از رقابت سربلند بیرون آیید.

پیشروان در مقایسه با پیروان: برای بسیاری از تازه‌کاران، برندسازی ممکن است چند ماه یا حتی چند سال طول بکشد. این قضیه اغلب به این بستگی دارد که تجارت شما بیشتر یک «پیشرو» است یا «پیرو». برای «پیروان» زمان برندسازی ممکن است کوتاه‌تر شود، اگر تمرکز کار بر سرمایه‌گذاری در یک مُد یا محصول موجود باشد. ازآنجا که پیشگامان بر توسعه ایده‌ها یا مُدهای کاملا جدید تمرکز می‌کنند، فرآیند برندسازی آنها به چشم‌انداز بزرگی نیاز دارد که با توانایی شناسایی دقیق نیازهای مصرف‌کنندگان همراه باشد.  این اغلب شامل آزمایش‌های بی‌پایانی است برای مطمئن شدن از اینکه هرآنچه تولید می‌کنند در راستای نیازهای مخاطبان مورد نظرشان باشد. این امر تنها با اضافه‌کردن به کیفیت محصولات موجود صورت نمی‌گیرد، بلکه باید محصولات کاملا جدیدی تولید شود. فرقی نمی‌کند که شما یک پیشرو هستید یا پیرو، اگر به‌دنبال افزایش آگاهی درباره برند هستید، اما مطمئن نیستید که کدام فرآیند برندسازی را دنبال کنید، مراحل زیر می‌توانند به شما کمک کنند.

یک استراتژی بسازید: استراتژی برند دقیقا چیست؟ برای دستیابی به اهداف خاص برای ایجاد یک برند بسیار موفق، هر شرکتی نیاز به یک استراتژی برند دارد. به زبان ساده‌تر، استراتژی برند می‌تواند به‌عنوان برنامه توسعه بلندمدت شرکت شما تعریف شود و تحت‌تاثیر تمام بخش‌های کار شماست. ایجاد یک استراتژی برند یکی از اساسی‌ترین مراحل مورد نیاز برای تعریف پایه و اساس برند شماست. در توضیح این موضوع، عوامل خاصی باید در نظر گرفته ‌شوند. این عوامل شامل شرکت شما، مخاطبان موردنظر، خدمات یا محصولاتی که ارائه می‌دهید و همچنین رقابت موجود شماست. این عوامل نه تنها به ایجاد یک برند مناسب کمک می‌کنند، بلکه همچنین به ساخت برندی کمک می‌کنند که محصولات و خدماتی عالی مطابق با خواسته‌های خاص کاربر نهایی ارائه می‌دهد.

اهداف خود را به وضوح مشخص کنید: هنگام تدوین یک استراتژی، ابتدا نیاز دارید اهداف شرکت خود را مشخص کنید. پرسیدن سوالات زیر به شما کمک می‌کند تا بدانید برندتان دقیقا نیاز به رسیدن به چه چیزهایی دارد.

• شرکت شما امید دارد که از برندتان چه سودی ببرد؟

• می‌خواهید دیگران درباره محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید چه دیدگاه و اطلاعاتی داشته با‌شند؟

موانع خود را شناسایی کرده و بر آنها غلبه کنید: پیش‌بینی مشکلات و موانع آینده در هنگام تدوین استراتژی برند ضروری است. موانع برند که همچنین به نام «شرایط بازار» به آنها اشاره می‌شود، می‌توانند مانع رشد و موفقیت محصول یا خدمتی باشند که ارائه می‌دهید، در نتیجه یک تجزیه و تحلیل دقیق برای هر تجارتی مهم و حیاتی است. بعد از ایجاد استراتژی، قدم بعدی، فکر روی مفاهیم یا ایده‌های مختلفی است که می‌توانند برای برند شما کاربردی باشند. اینها ممکن است از یک نیاز خاص که به دنبالش هستید یا از اهداف روشن مشخص‌شده برای برندتان توسعه یابند. داشتن یک مفهوم تضمین می‌کند که هر طرح ایجادشده از ارزش‌های اصلی شرکت شما ناشی شود و تداوم آن را ارتقا دهد. همچنین یک بنیاد حیاتی است که تمام تصمیمات طراحی را که ممکن است اتخاذ شوند، هدایت می‌کند.

خودتان را به‌عنوان یک متخصص معرفی کنید: شما می‌توانید از طریق راه‌های مختلف هم دانش و هم تخصص خود را به مشتریان خود نشان دهید. این کار کمک می‌کند تا به‌عنوان یک متخصص با اقتدار معتبر در زمینه انتخابی خود به شهرت برسید.

مصرف‌کننده یا مشتری ایده‌آل خود را جذب کنید: یک شرکت تنها زمانی می‌تواند به اندازه کافی نیازهای مشتری‌های ایده‌آل خود را برطرف کرده و آنها را جذب کند که برند قدرتمندی داشته باشد و پیام آن درست و شفاف باشد. هنگامی که یک شرکت بتواند مخاطب مورد نظرش را به وضوح تعریف کند، این امر سطح تمرکز آنها را افزایش داده و در نهایت کارآیی برندشان را تقویت می‌کند. قبل از اینکه برندسازی را شروع کنید، بدانید که به چه کسی می‌فروشید، سن آنها چقدر است، چقدر حاضر به خرج کردن هستند، چه شغل‌هایی دارند و راجع به چه چیزی هیجان‌زده می‌شوند؟ تمام این سوالات کمک می‌کنند تا قلق مخاطبان احتمالی خود را به دست آورید. با فهمیدن نیاز مشتری‌‌های خود، شما می‌توانید توانایی‌های خودتان را نشان دهید و به آنها اطمینان دهید که شرکتتان چیزی را که به‌عنوان راه‌حل برای خواسته‌هایشان نیاز دارند دارد.

برندی بسازید که تقلید از آن سخت باشد: هنگامی که یک شرکت دارای برندی معتبر است، کپی کردن از آن برای رقبا دشوار است. به این دلیل که آن برند منحصرا متناسب با ارزش‌ها و اهداف اصلی شما طراحی شده‌اند، چیزی که رقیب نخواهد داشت.

توسعه‌ طراحی: مرحله آخر در فرآیند برندسازی، ایجاد ایده‌های بصری برندسازی است. این طراحی‌ها، تا زمانی که یک سیستم برند انتخاب شود، توسط صاحبان شرکت مورد سنجش و بررسی قرار می‌گیرند. یک برند قدرتمند و معتبر برای همه کسب‌وکارها ضروری‌ است، زیرا مزایای بسیاری ارائه می‌دهد.

پیامی واضح و باثبات انتقال دهید: توسعه‌ یک برند قدرتمند به شما کمک می‌کند تا از طریق راه‌های مختلف بازاریابی پیام‌هایی صریح و باثبات به تصویر بکشید. برای مثال از راه پست یا مقاله‌ای در یک وبلاگ یا پیام‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی.

اگرچه فرآیند برندسازی به زمان، تلاش و منابع زیادی نیاز دارد اما در صورت درست انجام گرفتن نتایج فوق‌العاده‌ای دارد. دریابید که چه چیزی شرکت شما را متمایز می‌کند، مخاطبان موردنظر خود را دخیل کنید و اطمینان حاصل کنید که همه‌ محصولات یا خدمات ارائه‌شده در راستای اهداف شما هستند. به یاد داشته باشید که برند شما تنها زمانی می‌تواند قدرتمند شود که همه عناصر استفاده‌شده در توسعه‌ آن منحصربه‌فرد و مختص شرکت شما باشند.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند