معرفی رشته تحصیلی مهندسی برق

رشته مهندسي برق در مقطع كارشناسي داراي ۴ گرايش الكترونيك، مخابرات، كنترل و قدرت است. البته گرايش هاي فوق در مقطع ليسانس تفاوت چنداني با يكديگر ندارند و هر گرايش با گرايش ديگر تنها در ۳۰ واحد يا كمتر متفاوت است. و حتي تعدادي از فارغ التحصيلان مهندسي برق در بازار كار جذب گرايشهاي ديگر اين رشته مي شوند.

گرايش الكترونيک

در  رشته مهندسی برق گرايش الكترونيك به دو زير بخش عمده تقسيم مي شود. بخش اول ميكروالكترونيك است كه شامل علم مواد، فيزيك الكترونيك، طراحي و ساخت قطعات از ساده ترين آنها تا پيچيده ترين آنها است و بخش دوم نيز مدار و سيستم ناميده مي شود و هدف آن طراحي و ساخت سيستم ها و تجهيزات الكترونيكي با استفاده از قطعات ساخته شده توسط متخصصان ميكروالكترونيك است.

گرايش الكترونيك يكي از گرايشهاي جالب مهندسي برق است كه محور اصلي آن آشنايي با قطعات نيمه هادي، توصيف فيزيكي اين قطعات، عملكرد آنها و در نهايت استفاده از اين قطعات، براي طراحي و ساخت مدارها و دستگاههاي است كه كاربردهاي فني و روزمره زيادي دارند.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ الکترونیک

فیزیک‌ مدرن‌

فیزیک‌ الکترونیک‌

الکترونیک‌ صنعتی‌

تکنیک‌ پالس‌

معماری‌ کامپیوتر

میکروپروسسور

مدارهای‌ مخابراتی‌

پروژه‌ آزمایشگاه‌ الکترونیک‌

گرايش مخابرات

یکی از گرایش های مهندسی برق مهندسی برق مخابرات است که در ارتباط با مخابرات نوری میدان و امواج سیستم مخابرات می باشد. هدف مهندسی مخابرات ایجاد ارتباط بین دو یا چند کاربر است که با نظریه های مختلف این کار را انجام می دهد و باید انجام فرایندها بهینه سازی شود. بنابراین هدف این رشته تربیت افرادی است که بتوانند در چهار زمینه فرستنده، مرحله میانی، گیرنده و گسترش شبکه فعالیت کنند. مخابرات‌ از دو گرایش‌ میدان‌ و سیستم‌ تشکیل‌ می‌شود.

یکی از گرایش های مهندسی برق مخابرات گرایش میدان است که در ارتباط با میدان‌های‌ مغناطیسی‌، امواج‌، ماکروویو، آنتن‌ و غیره است که بهترین وسیله‌ را برای‌ انتقال‌ موجی‌ از نقطه‌ای‌ به‌ نقطه‌ دیگر ی یابند. برای انتقال یک سیگنال از یک ایستگاه تلویزیونی به گیرندگان تلویزیونی اول باید این سیگنال را از راه آنتن‌های خاص به شکل امواج منتشر کنیم و بعد در طرف گیرنده هم آنتن‌های خانگی باید توان دریافت این امواج را داشته باشند تا از راه دستگاه تلویزیون این امواج به امواج صوت و تصویر تبدیل شود. همه ی این ارسال‌ و انتقال هایی که مربوط به امواج است، در حوزه گرایش میدان قرار می‌گیرد.

در زمینه گرایش سیستم از مهندسی برق مخابرات به دانشجویان یاد می دهند که چگونه سیگنال ها از شکل به شکل دیگر تبدیل می شوند. در سیستم تلویزیون برای اینکه انتقال سیگنال از اتاق تولید به آنتن صورت گیرد نیاز است که یک دستگاه فرستنده وجود داشته باشد که این دستگاه ترکیبی از قطعات الکترونیک است و با شیوه خاصی طراحی شده است که می‌تواند فیلم‌هایی را که تولید می‌شود در محیط طراحی شده به صورتی تبدیل کند که آنتن های فرستنده می توانند آنرا ارسال کنند.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ مخابرات

الکترونیک‌ (تخصصی‌)

مدارهای‌ مخابراتی‌

مخابرات‌

فیلترها و سنتز مدارها

میدان‌ها و امواج‌

آنتن‌

مایکروویو

سیستم‌های‌ انتقال‌

اصول‌ میکروکامپیوتر

گرايش كنترل

وظیفه مهندس برق کنترل، طراحی در جهت کنترل‌ خروجی‌ها و ورودی‌های‌ یک سیستم با توجه‌ به‌ شرایط‌ مورد نظر یک سیستم‌ است. این علم تنها در مورد  مهندسی‌ برق‌ استفاده نمی شود و در علم های دیگر هم کاربرد دارد. مثلا در کارخانه نورد میتوان قطعات آهن را به شکل مورد نظر تبدیل کرد. که لازم است دو قطعه اصلی نورد که با کمک موتورهای الکتریکی چرخانده می‌شوند، دارای چرخش برابر باشند و این برابری در چرخش احتیاج دارد که سیستم کنترل بسیار دقیقی وجود داشته باشد که افرادی که در زمینه مهندسی برق هستند میتوانند با طراحی مدارهای الکتریکی ین هدف را محقق کنند. پس هدف‌ مهندسی‌ کنترل‌، طراحی‌ سیستم جهت نگهداری عملکرد دستگاه‌ در حد مطلوب‌ است. اتوماتیک‌ کردن‌ خط‌ تولید یکی دیگر از کارهای مهندسی‌ کنترل‌ است‌. مقطع کارشناسی مهندسی برق یکی از مجموعه های آموزش عالی در حوزه فنی و مهندسی است که هدفش تربیت کارشناس در زمینه طراحی، بهره برداری، نظارت، مدیریت و نگهداری از سیستم های مربوط به این رشته است. که در این 4 سال آموزش دروس عمومی، پایه و اصلی به دانشجویان تدریس می شود و دوره تخصصی شامل زمینه های الکترونیک، مخابرات، قدرت، کنترل و مهندسی پزشکی «بیوالکتریک» می باشد.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ کنترل

الکترونیک‌ صنعتی‌

اصول‌ میکروکامپیوترها

ترمودینامیک‌

سیستم‌های‌ کنترل‌ دیجیتال‌ و غیرخطی‌

جبر خطی‌

سیستم‌های‌ کنترل‌ پیشرفته‌

مبانی‌ تحقیق‌ در عملیات‌

مکانیک‌ سیالات‌

ابزار دقیق‌

گرایش‌ قدرت

مهندسی برق گرایش قدرت از رشته های بسیار پرکاربرد و پولساز در دنیای امروز است که از طریق کنکور گروه ریاضی میتوان به تحصیل در آن پرداخت. هدف این رشته تولید برق در نیروگاه ها، انتقال برق از طریق خط انتقال و توزیع در شبکه های شهری است که به مصرف برق خانگی و کارخانجات برسد. از کسانی که در زمینه برق قدرت تحصیل می‌کنند انتظار می رود با روش‌های مختلف تولید برق‌، خطوط‌ انتقال‌ نیرو و سیستم‌های‌ توزیع‌ آشنا باشد.  این رشته آنقدر در بیشتر کشورها مهم شده است که برخی درس ها برای آن کشور، بومی سازی شده است یعنی دولتی قصد دارد افراد حتما در زمینه هایی مثل تولید، انتقال، توزیع، مدیریت، اصلاح و سایر موارد دیگر تخصص کسب کند و جذب بازار کار شود.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ قدرت

ماشین‌های‌ الکتریکی‌ تخصصی‌

حفاظت‌ و رله‌

تأسیسات‌

تولید و نیروگاه‌

عایق‌ و فشار قوی‌

ماشین‌های‌ مخصوص‌

بازار کار در ایران

با گسترش صنایع در کشور، فرصت های شغلی زیادی برای مهندسین برق مهیا شده است.  اما باز هم در این رشته بیکار وجود دارد. برای ینکه این افراد بتوانند موفق باشند باید کارآفرین باشند و با طراحی های خاص کارهای خوبی ارائه دهند. با توجه به افزایش روز افزون نیاز به انرژی و نرخ رشد انرژی الکتریکی در کشور، سالانه باید حدود 1500 مگاوات به ظرفیت تولید کشور اضافه شود که این نیاز به احداث نیروگاه های جدید و همچنین فارغ التحصیلان متخصص برق و قدرت دارد. این افراد در قسمت های مختلفی مثل کارخانه سیمان، خودروسازی، ذوب آهن و … میتوانند کار کنند و همچنین ممکن است جذب وزارتخانه های پست و تلگراف و تلفن، صنایع، دفاع و سازمان های مختلف خصوصی و دولتی شوند.

بررسی بسیاری از نرم افزار های کاربردی علم مهندسی برق

  • Matlab

  • Altium Designer

  • Codevision AVR

  • Proteus Design

  • Eplan Pro

  • Autocad Electrical

  • CST Studio suite

  • ANSYS Maxwell Hpc

  • ANSYS Maxwell HFSS

  • Dig Silent

  • Agilent Genesys

  • PLS CADD

  • PS CAD

  • Cadence OrCAD PSpice

  • SIMATIC Step7

  •  Automation Studio p6

  • DIALux

  • LOGO Soft Comfort

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند