اهرم صعود صادرات به قاره سبز

 صادرات به اتحادیه اروپا رشد کرد و واردات از این اتحادیه کاهش یافت. تجارت کالایی ایران با اتحادیه اروپا در هشت ماهه سال ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد فروش کالا به کشورهای عضو این اتحادیه رشد حدود ۸‌درصدی داشته و واردات ایران از این کشورها با افت ۶/ ۱۵ درصدی مواجه شده است. این در حالی است که طی بازه زمانی مورد بررسی، همچنان تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا منفی است.

گزارش تهیه شده از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد نخستین شریک ایران در اتحادیه اروپا هم در مبادی وارداتی و هم در مقاصد صادراتی، آلمان است. در عین حال در بین ۱۰ مقصد عمده صادراتی، صدور کالا به آلمان، هلند و سوئد رشد داشته و هفت کشور دیگر خرید کالاهای ایرانی را در ۸ ماه نخست سال ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داده‌اند. واردات از آلمان، دانمارک و بلغارستان نیز در این بازه افزایش داشته و هفت کشور دیگر روند کاهشی را در فروش کالا به ایران طی کرده‌اند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد صادرات ایران به اتحادیه اروپا نشات گرفته از رشد صادرات سوخت‌های معدنی است.

در هشت ماهه نخست سال ۲۰۲۰ در مجموع حجم تجارت ایران به اتحادیه اروپا معادل ۲‌میلیارد و ۹۹۵ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو بوده است. این حجم تجارت خارجی در حالی رقم خورده که واردات از اروپا معادل ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو بوده و صادرات کالایی به این اتحادیه نیز ۴۹۵ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو در این مدت زمان به ثبت رسیده است. در نتیجه تراز تجاری ایران در این بازه زمانی منفی ۲ میلیارد و ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو است.

برآورد آماری این گزارش نشان می‌دهد صادرات ایران در ماه ژوئیه (ماه قبل میلادی)، نسبت به هفت ماه مورد بررسی دیگر بیشترین ارزش را به ثبت رسانده است. کمترین ارزش صادرات نیز مربوط به ماه آوریل (ماه چهارم میلادی) است. پرونده صادرات هشتمین ماه سال میلادی با صادرات ۵۶ میلیون یورو بسته شده است. این در حالی است که در ماه هفتم این رقم ۹۲ میلیون یورو بوده و ثبت این دو عدد در بخش صادرات ایران به اتحادیه اروپا حکایت از افت ۳۹ درصدی صادرات در ماه اوت نسبت به ماه ژوئیه دارد.

واردات ماه هشتم سال ۲۰۲۰ نیز ارزشی معادل ۲۵۱ میلیون یورو داشته است. این رقم نسبت به ماه قبل (ژوئیه) با افت ۴۱‌درصدی مواجه شده است. در ماه ژوئیه ۳۱۹ میلیون دلار واردات از اروپا صورت گرفته است. در بین هشت ماه طی شده از سال ۲۰۲۰، بیشترین واردات در ماه ششم (ژوئن) رخ داده است. در مجموع واردات از اروپا طی این مدت به‌صورت سینوسی بوده و در نهایت طی هشت ماه به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو رسیده است.

در گزارش مذکور به صادرات غیرنفتی ایران نیز اشاره شده است. تفاوت صادرات غیرنفتی با صادرات کالایی، حذف سوخت‌های معدنی است. بر اساس آنچه در این گزارش آمده، در هشت ماهه سال ۲۰۲۰ صادرات غیرنفتی ایران معادل ۴۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۰ درصد افت داشته است. در واقع ارزش سوخت‌های معدنی در این بازه زمانی ۶/ ۸۳میلیون یورو بوده که حدود ۱۷ درصد کل صادرات کالایی را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در ۸ ماهه ۲۰۱۹ ارزش صادرات این گروه کالایی ۱/ ۱ میلیون یورو ثبت شده که نشان‌دهنده رشد بسیار چشمگیری است. درنتیجه می‌توان رشد صادرات کالایی را ناشی از رشد صادرات سوخت‌های معدنی دانست.

مقاصد عمده کالاهای ایرانی در اروپا

تحلیل‌های آماری حکایت از آن دارد که در هشت ماهه سال ۲۰۲۰، مقاصد مهم صادراتی ایران در اتحادیه اروپا به ترتیب عبارتند از: آلمان، هلند، ایتالیا، اسپانیا، بلژیک، رومانی، بلغارستان، فرانسه، سوئد و لهستان .  صادرات ایران به آلمان در هشت ماه سال ۲۰۲۰ معادل ۱۸۴ میلیون یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳/ ۳۸ درصدی داشته است. آلمان نخستین مقصد صادرات کالاهای ایرانی در این اتحادیه محسوب می‌شود.  ارزش صادرات به هلند در هشت ماه سال ۲۰۲۰ نیز معادل ۹۵ میلیون یورو است. هلند دومین مقصد کالاهای ایرانی در اتحادیه اروپاست. صدور کالا به این کشور در بازه زمانی مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۸ برابر شده است.  صدور ۶۹ میلیون یورویی کالا به ایتالیا موجب شده این کشور سومین مقصد عمده کالاهای ایرانی در اتحادیه اروپا باشد. البته صادرات به این کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۸/ ۳۷ درصدی را تجربه کرده است.  ارزش صادرات به اسپانیا، این کشور را در رده چهارم مقاصد عمده صادراتی اروپایی کالاهای ایرانی قرار داده است. صادرات به این کشور در هشت ماه سال ۲۰۲۰ ارزشی معادل ۴۰ میلیون یورو دارد که نسبت به بازه مشابه سال گذشته کاهش ۷/ ۱۷ درصدی را تجربه کرده است.

صادرات کالایی ایران به بلژیک ارزشی معادل ۲۴ میلیون یورو داشته که نشان می‌دهد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۶/ ۱۱ درصدی داشته است. بلژیک پنجمین مقصد عمده کالاهای ایرانی در اتحادیه اروپا است. رومانی با خرید ۱۷ میلیون یورو کالای ایرانی در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۰ توانسته در جایگاه ششم بایستد. صادرات به این کشور نسبت به هشت ماه سال ۲۰۱۹ افت ۳۸ درصدی را تجربه کرده است.  ارزش صادرات به بلغارستان ۱۳ میلیون یورو ثبت شده است. این کشور هفتمین مقصد کالاهای ایرانی در اتحادیه اروپا به شمار می‌آید. صادرات به بلغارستان نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۳/ ۴۵ درصدی را تجربه کرده است.  فرانسه هشتمین مقصد صادراتی ایران در اتحادیه اروپاست. ارزش صادرات به این کشور معادل ۱۲ میلیون یورو بوده که نسبت به بازه مشابه سال گذشته ۱۱ درصد کاهش یافته است.  سوئد با ۸ میلیون یورو خرید کالا از ایران نهمین بازار مهم ایران در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. ارزش صادرات به سوئد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۸/ ۳ درصدی داشته است.  صدور کالا به لهستان هم در هشت ماه نخست ۲۰۲۰ ارزشی معادل ۷ میلیون یورو داشته است. این کشور دهمین بازار صادراتی ایران در اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. اما ارزش صدور کالا به این کشور نسبت به بازه مشابه سال قبل کاهش ۹/ ۱۶ درصدی را ثبت کرده است.

۱۰ مبدا مهم واردات از اروپا

در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۰ تجار ایرانی بیشترین خرید خود را به ترتیب از ۱۰ کشور آلمان، ایتالیا، هلند، فرانسه، اسپانیا، دانمارک، بلژیک، بلغارستان، اتریش و رومانی انجام داده‌اند.

آلمان بزرگ ترین کشور طرف معامله ایران در اتحادیه اروپا است. البته این کشور پنجمین مبدا واردات ایران نیز محسوب می‌شود. ارزش واردات به آلمان در هشت ماه سال ۲۰۲۰ معادل یک میلیارد و ۸ میلیون یورو است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳/ ۴درصدی را نشان می‌دهد.

ایتالیا دومین مبدا واردات ایران در اتحادیه مذکور است. ارزش واردات از ایتالیا در هشت ماه سال ۲۰۲۰ معادل ۳۸۰ میلیون یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۶/ ۳۰ درصدی را تجربه کرده است.

هلند با صادرات ۲۳۵ میلیون یورویی به ایران توانسته در پله سوم عمده مبادی وارداتی کشور در اتحادیه اروپا بایستد. البته ارزش واردات از هلند نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ کاهش ۹/ ۲۷ درصدی داشته است.

فرانسه با صادرات ۱۵۹ میلیون یورویی چهارمین کشور طرف معامله ایران در اتحادیه اروپاست. ارزش واردات از فرانسه نسبت به بازه مشابه سال قبل کاهش ۸/ ۳۷ درصدی را تجربه کرده است.  واردات از

اسپانیا هم ارزشی معادل ۱۴۰ میلیون یورو داشته و این کشور را به پنجمین مبدا وارداتی ایران در اتحادیه اروپا تبدیل کرده است. ارزش واردات از این کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۲/ ۲ درصدی داشته است.

دانمارک هم ۱۲۴ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱/ ۱۲ درصد رشد کرده است. این کشور ششمین مبدا واردات ایران در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

بلژیک هفتمین کشور طرف معامله ایران در این اتحادیه است که در هشت ماه سال ۲۰۲۰ توانسته ۱۱۷ میلیون یورو کالا به ایران صادر کند. ارزش واردات از بلژیک نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۳/ ۲۳ درصدی داشته است.

بلغارستان در رده هشتم مبادی وارداتی ایران در اتحادیه اروپا قرار گرفته است. ارزش واردات از این کشور در بازه زمانی مورد بررسی ۷۸ میلیون یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ رشد ۱/ ۱۳۲درصدی را تجربه کرده است.

اتریش به‌عنوان نهمین کشور صادرکننده کالا به ایران در هشت ماه سال ۲۰۲۰ توانسته فروشنده ۶۱ میلیون یورو کالا به ایران باشد. ارزش واردات از اتریش نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۱/ ۲۶درصدی داشته است.

رومانی با صادرات ۲۵ میلیون یورویی کالا به ایران، دهمین کشور طرف معامله ایران در اتحادیه اروپاست. ارزش واردات به رومانی در بازه زمانی مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۲/ ۵۵درصدی داشته است.

منبع: دنیای اقتصاد

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند