تحقق جهش تولید و اقتصاد

اهمیت تولید برای کشور

نقش تولید درساماندهی و توسعه  تمامی جوامع امروزی با هر نوع رویکرد اقتصادی مردم نهاد یا دولت نهاد غیر قابل انکار و دارای اهمیتی انکار ناپذیر می باشد و همین نگرش باعث شده امروزه همه انسانها نقشی مقدس و شگرف را برای تولید و تولید کننده قائل بوده و از دیگر سو قدرت کارآفرینی تولیدی در کشورها جایگاه تصمیم سازی های اقتصادی آنها را مشخص سازد.

اگر آحاد جامعه معتقد باشند تولید مسبب اصلی: رونق اقتصادی، خوکفایی، خوداتکایی، عدالت و پیشرفت در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، تقویت حاکمیت مردمی، مقابله با فساد از طریق افزایش سرمایه گذاری و به تبع آن افزایش تولید ناخالص ملی و ارتقاء بهره وری میباشد.  به این باور خواهیم رسید جهش در تولید مسیر را برای دستیابی سریعتر به این فاکتورهای مهم اقتصادی و اجتماعی، هموار و در همراهی با جهش تولید  سرعت رشد را در تمامی ابعاد حاکمیت مردمی  سریعترمی سازد .

توسعه اقتصادی عبارتست از رشد اقتصادی همراه با تغییرات بنیادین در اقتصاد و افزایش ظرفیت‌های تولیدی اعم از ظرفیت‌های فیزیکی، انسانی و اجتماعی. در توسعه اقتصادی، رشد کمی تولید حاصل خواهد شد اما در کنار آن، نهادهای اجتماعی نیز متحول خواهند شد. حال چنانچه برای سیر تحول اقتصادی کشور مراحل:

1. ابتدایی

2. مقدماتی

3. خیز و جهش

3. بلوغ

را متصور باشیم و اقتصاد مقاومتی را توسعه ابتدایی، رونق تولید را توسعه مقدماتی تعریف کنیم در مرحله سوم به خیز و جهش در تولید می رسیم .

خط مشی در طراحی و عنوان شعارهای سال به درستی تحلیل و بیان شده اما چنانچه منصفانه به شعارهای سالهای 96  ( اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال )،97 ( حمایت از کالای ایرانی ) به عنوان مرحله ابتدایی و به شعار سال 98( رونق تولید) به عنوان مرحله مقدماتی بپردازیم در می یابیم نه تنها این دو مرحله محق نگردیده که در بسیاری از بخشها زیر ساخت اجرایی آنها نیز فراهم نشده و در حد شعار باقی مانده است ، لذا نگرانی آن است که جهش تولید نیز در حد شعار اهمیت یابد و نه اجرا.

گذر از شرایط سخت کنونی که بیماری فراگیر کرونا بعنوان عامل جدی سقوط شاخص های اقتصادی نقش یافته، پرداختن به جهش در تولید الزامات و ساز و کارهای جدی و قابل تحققی را طلب می نماید . شاخص هایی که از مهم ترین آنها می توان :

طراحی نظام مالی و بانکی مبتنی بر حمایت از تولید و اشتغال

ترمیم نظام مالیاتی و اصلاح آن بر شاخصه های حمایت از کالای ایرانی

اصلاح ساختار بیمه های تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی در اشتغال پایدار

تغییر تراز صادرات و واردات با عزم جدی مقابله با فساد و قاچاق کالا

تحقق کامل قانون بهبود محیط کسب و کار

تقویت تشکل های بخش خصوصی در تحلیل و تبیین تصمیم سازی و تصمیم گیری اقتصادی

تمرکز بر علوم آکادمیک بروز شده جهانی با پرهیز از خلق تجربیات جدید

را نام برد.

در مسیر توسعه اقتصادی و دستیابی به رونق اقتصادی ((جهش تولید )) یک شرط لازم است اما کافی نیست و دستیابی به  آن ساز و کارهایی را طلب می کند که علیرغم شعارهای سالهای اخیر تحقق نیافته است

علم اقتصاد به ما آموخته (( جهش تولید )) پیامدهایی همچون :

سهم بخشی کانون های اقتصادی صنعت ، معدن ، کشاورزی ، خدمات و تجارت

افزایش مطالبات جمعیت شهر نشین و کاهش جغرافیای روستایی

تقابل فرهنگهای اقتصادی جوامع مختلف با تئوریهای بومی اقتصادی

تغییرات ژئوپلتیک ثروت و رفاه اجتماعی

ایجاد ساختار جدید اشتغال و فنی حرفه ای را ایجاد می نماید .

آیا در طرح شعار (( جهش تولید )) این نکات را مد نظر قرار داده ایم .

از دیگر سو تحقق (( جهش تولید )) می تواند بعنوان یکی از اصول مهم عبور از بحران و دستیابی به اقتصاد غیر نفتی در تحقق عبور از مشکلات اقتصادی این روزهای کشور مد نظر قرار گیرد .

عقل سلیم حکم می کند :(( اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال ))،((حمایت از کالای ایرانی ))،((رونق تولید ))و((جهش تولید )) به عنوان اصول اجتناب ناپذیر روزهای پر مخاطره سال 99 و بسیار جدی مطالبه گردد .

محسن خندان دل

رییس انجمن شرکتهای فنی مهندسی و مشاوره ای خراسان رضوی

رییس کمیسیون خدمات فنی ، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی

برچسب‌ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند