تکنولوژی هایی جدید برای دنیایی بهتر

استارتاپ‌ها در راه تحقق بلند پروازی‌های امیدوار کننده انسانی به دنبال بهبود کیفیت زندگی هستند و با کمک فناوری‌های نو، ایده‌هایی بی نظیر را اجرایی می‌کنند.

ایده‌های جدیدی همواره در جهان وجود دارند که به دنبال بهبود کیفیت زندگی ما هستند. حالا استارتاپها در سراسر دنیا به عنوان موتور پیشران این دست تکنولوژی‌های خلاقانه قرار گرفته‌اند که زندگی را برای انسان‌ها راحت‌تر می‌کنند. فناوری‌های بلندپروازانه‌ای از خودرو تاشونده که می‌توان در جایی برابر با یک موتورسیکلت آن را پارک کرد تا درختان بیوتکنولوژیکی که هوای تمیز تولید می‌کنند و به دنبال بهبود جهان ما هستند.

پیش به سوی انرژی هیدروژنی

بیش از یک قرن است که هیدروژن به عنوان منبع انرژی آینده به طور گسترده‌ای مورد توجه قرار گرفته است و پروژه تحقیقاتی H2FUTURE در اتریش معتقد است که هیدروژن در نهایت به موفقیت خود در این زمینه می‌رسد. ایده استفاده از هیدروژن به عنوان متداول ترین عنصر شیمیایی جهان، برای تولید انرژی منطقی است. ژول ورن، نویسنده فرانسوی در سال ۱۸۷۴ این دیدگاه را در رمان جزیره اسرار آمیز گنجاند که در آن، قهرمان داستان مهندس سایروس اسمیت می‌گوید: « دوستان من معتقدم که آب، زغال سنگ آینده است.»

دانشمندان آن زمان مانند ویلهلم استوالد، برنده جایزه نوبل شیمی ۱۹۰۹، نیز بسیار مشتاق این اتفاق بودند. در نهایت این فرایند ساده و خلاقانه عملی شده است. به این گونه که طی پروسه الکترولیز، آب توسط برق به هیدروژن و اکسیژن تجزیه می‌شود. سپس انرژی الکتریکی به انرژی شیمیایی تبدیل شده و در هیدروژن ذخیره می‌شود. مانند یک موتور هیدروژنی، با استفاده از یک سلول سوختی این روند معکوس می‌شود، جایی که انرژی شیمیایی ذخیره شده در هیدروژن دوباره به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود.

اما چرا این فناوری به طور گسترده‌تری در دسترس نیست؟ پاسخ آنجاست که تولید هیدروژن بسیار گران است و انتقال گاز نیز به سختی انجام می‌شود. همچنین با توجه به اینکه فرآیند تولید هیدروژن تاکنون به شدت به نفت و گاز متکی بوده، باعث شده است که این فرآیند ضد محیط زیستی قلمداد شود.

اما پروژه تحقیقاتی H2FUTURE اینجا به عنوان اتفاقی مهم خود را نشان می دهد. در راستای این پروژه در سال 2019 بزرگترین کارخانه آزمایشی هیدروژن سبز جهان در مرکز وستالپین در لینز اتریش به بهره‌برداری رسید. اصطلاح «سبز» به این معناست که برق مورد نیاز، نه از سوخت‌های فسیلی که از منابع تجدید پذیر تامین می‌شود.

پروژه آزمایشی وستالپین با همکاری دو شرکت وربوند و زیمنس، برای آزمایش عملکرد فناوری هیدروژن در یک محیط صنعتی طراحی شده است. هدف نهایی این فناوری آن است که در نهایت هیدروژن بتواند جایگزین برق تولید شده از طریق کک و زغال سنگ شود.

هربرت ایبنشتاینر، مدیرعامل شرکت وستالپین، علاقه‌مند به یک چشم انداز بلند مدت است. او در این باره می‌گوید: «ما قصد داریم به سرعت استفاده از هیدروژن سبز را افزایش دهیم. باید از این طریق انتشار CO2 را تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۸۰ درصد کاهش دهیم.»

استارتاپی که شما را باهوش می‌کند

برنامه مندی(Mendi) نه تنها شما را باهوش و متمرکز می‌کند، بلکه به شما این امکان را می‌دهد که افزایش عملکرد مغز خود را نیز کنترل کنید.

رضایت بخش‌ترین جنبه آموزش در سالن ورزشی این است که هر چه تمرین منظم و سخت‌تری داشته باشید، واضح است که نتایج بهتری دارد. این گونه نتایجی هنگام ورزش‌های مربوط به تقویت سلول‌های خاکستری مغز ما کمتر مشهود است. تا پیش از این، برای بهبود عملکرد مغز، نیاز به آموزش‌های نوروفیدبک بود که چنین جلساتی بسیار گران هستند. حالا استارتاپ سوئدی مندی قصد دارد این فناوری را برای استفاده خصوصی در دسترس قرار دهد.

نوروفیدبک فعالیت مغز را تجزیه و تحلیل کرده و همزمان نمایش می‌دهد. فرد مورد آزمایش الگوهای امواج مغزی خود را بر روی صفحه مشاهده می‌کند که همین امر به نوبه خود، یک تمرین برای تقویت و بهبود عملکرد مغز است. مندی دقیقا همین کار را با یک اپلیکیشن و یک سر بند پلاستیکی انجام می‌دهد. این سربند پلاستیکی مجهز به سه سنسور است و پارامترهایی مانند گردش خون و اکسیژن رسانی را در قسمت پیشانی مغز اندازه گیری می‌کند. داده های جمع آوری شده از طریق بلوتوث به تلفن هوشمند شما منتقل شده و به روشی بازیگوشانه و جذاب بر روی نمایشگر نمایش داده می‌شوند. به عنوان مثال، از کاربر خواسته می‌شود تا روی توپی که در حال بالا غلطیدن بر روی یک تپه است تمرکز کند. هرچه تمرکز کاربر بیشتر باشد، توپ به سمت بالاتر می‌رود. اگر تمرکز کاربر کاهش یابد، نیز توپ به سمت پایین می‌غلطد.

مشابه بازی‌های کامپیوتری، در پایان هر جلسه تمرینی به کاربر امتیاز داده می‌شود که این امتیاز شامل اجزای مختلفی است. یک جنبه این است که به عنوان مثال ، میزان توانایی مغز شما در طول جلسه تمرینی تا چه اندازه افزایش یافته است.

چیزی که به طرز مشکوکی مانند یک اسباب بازی به نظر می رسد، در واقع مبتنی بر دانش بسیار قدرتمندی است. استارتاپ مندی با همکاری دانشمندان دانشگاه استکهلم توسعه یافته است و برای شروع به کار ۵۰ هزار یورو بودجه از اتحادیه اروپا دریافت کرده است. به گفته بنیانگذاران استارتاپ، سه جلسه ۱۰ دقیقه‌ای در هفته برای بهبود تمرکز در طولانی مدت کافی است.

اپلیکیشنی برای مدیریت زمان خواب کارمندان

کسی که مدت زمان کمی را می‌خوابد، در محیط کار خود به اندازه یک فرد مست می‌تواند کارآمد باشد. یعنی عملا چنین فردی هیچ کارایی ندارد. اپلیکیشن اشلیپ (Shleep) نیز در جهت کمک به شرکت‌ها برای اطمینان یافتن از استراحت کافی و خوب کارمندانشان طراحی شده است.

از مدت‌ها پیش تحقیقات علمی و پژوهش‌ها اثبات کرده‌اند که فقط یک درصد از مردم جهان هنگامی که کمتر از ۶ ساعت خواب روزانه داشته باشند، قادر به ارائه کامل توانایی‌های خود نیستند. اما نسل آن دسته از مدیران که با افتخار ادعا می‌کنند به بیش از ۴ ساعت خواب احتیاجی وجود ندارد هنوز منقرض نشده است! الس ون در هلم، متخصص مغز و اعصاب در هلند در این باره می‌گوید که هیچ کس نمی‌تواند بدن خود را آموزش دهد تا به خواب کمتری نیاز داشته باشد. با توجه به اینکه چنین خرافاتی هنوز هم خریدار دارد؛ دکتر ون در هلم و همکارش یوران آلبرز را بر آن داشت تا استارتاپ Shleep را ایجاد کنند که به کاربران کمک کند تا الگوی خواب بیشتر و بهتری داشته باشند. این استارتاپ در درجه اول بازار هدف خود را شرکت‌های بزرگ تعریف کردند، چرا که این مسئله در وهله اول اهداف اقتصادی دارد.

دو سوم بزرگسالان در سراسر جهان خواب کافی ندارد و طبق مطالعاتی که در ایالات متحده انجام شده است، این به آن معناست که شرکت‌ها هر ساله حدود ۵ هزار دلار به ازای هر کارمند از دست می‌دهند.

الس ون در هلم می‌گوید: « یک رئیس بدخلق نمی‌تواند به کارمندان خود انگیزه بدهد و یک کارمند خسته هم نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. برای مثال، کسی که به مدت ۴ شب هر بار ۲ ساعت کمتر از ساعات لازم می‌خوابد، مانند کسی که ۴ شیشه مشروب الکلی خورده است کارآیی‌ خود را از دست می‌دهد.»

پلتفرم مدیریت خواب در ۳ سطح کار می‌کند: در ابتدا، الگوی خواب کاربر را بر اساس پرسشنامه ارزیابی می‌کند. در مرحله دوم برنامه کمکی را برای تنظیم الگوی خواب آنان بر اساس پاسخ‌های ارائه شده به آن‌ها می‌دهد که این جدا از نکات تمرینی مدیتیشن و نفس‌گیری است. در مرحله سوم نیز جلسات خصوصی را با متخصصان خواب اشلیپ برای شما تنظیم می‌کند. در حال حاضر شرکت‌های بزرگی مانند اسپاتیفای و هافینگتن پست مشتریان سرویس اشلیپ هستند و این موفقیت اولیه آنان نمایانگر کارآمد بودن برنامه آن‌ها برای شرکت‌ها است.

ماشین تاشو، راه‌حل مشکل جای پارک در شهر

رانندگی در شهر بدون نیاز به جستجوی جای پارک چقدر عالی خواهد بود؟ ماشین‌های تاشو مبتنی بر ابتکار City Transformer می توانند به راحتی در فضاهای فشرده‌ای که معمولاً فقط موتورسیکلت‌ها می‌توانند در آن‌ها پارک شوند نیز جای بگیرند.

خواننده نامدار آلمانی، هربرت گرونمیر، سال ۱۹۸۴ در تک آهنگ معروف «مامبو»، از کمبود جای پارک گلایه و شکایت می‌کرد. البته این مسئله از آن زمان تاکنون به وضعیت بسیار بدتری رسیده است. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد رانندگانی که به دنبال فضای پارک هستند، حدود ۳۰ درصد از ترافیک شهری را تشکیل می‌دهند.

این امر در مورد شهر تل آویو در فلسطین اشغالی نیز صدق می‌کند. شهرداری برای حل این مشکل اخیرا به اتوبوس‌های عمومی اجازه فعالیت در روز تعطیل هفته را هم داده است. این تصمیم از نظر تیم سه نفره طراح استارتاپ محلی City Transformer به اندازه کافی رادیکال و ریشه‌ای نبود. راه حل آن‌ها برای حل مشکلات مرتبط با پارک کردن خود را در مناطق شهری یک خودرو برقی تا شونده است.

طرح آن‌ها این گونه است که در شرایطی که شما به پارک کردن ماشین در یک محل کوچک نیاز دارید می‌توانید با فشار دادن یک دکمه خودرو خود را جمع کنید. در این خودرو برقی هر دو صندلی آن در یک ردیف قرار گرفته اند و حدود ۱.۴ متر عرض دارد. وقتی زمان یافتن محل پارک فرا می‌رسد، با فشردن یک دکمه چرخ ها و شاسی خودرو جمع می‌شوند در حالی که کابین آن بدون تغییر باقی می‌ماند. در این حالت، عرض خودرو ۴۰ سانتی‌متر کم می‌شود و تنها ۱ متر عرض خواهد داشت و به راحتی در فضایی که یک موتورسیکلت را می‌توان پارک کرد قرار می گیرد.

طبق گفته سازندگان، City Transformer به حداکثر سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و می تواند ۱۵۰ کیلومتر را با یک بار شارژ کامل باتری طی کند. مرحله پیش سفارش این خودروها در حال انجام است و اولین مدل آن برای تحویل تا پایان سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده است. علاوه بر نسخه استاندارد، این شرکت قصد دارد مدل دیگری را نیز مناسب با نشستن دو کودک ارائه دهد. نسخه سومی نیز برای شرکت‌ها طراحی شده است، که از مهم‌ترین ویژگی‌های آن فضای ذخیره‌سازی برای بسته‌هایی تا ۱۰۰۰ کیلوگرم (یک تُن) است.

نکته جالب آنجاست که تولیدکنندگان این خودرو می‌گویند کاملا آگاه هستند که با قرار دادن ماشین‌های بیشتر در خیابان‌ها، مشکل ترافیک شهری و جای پارک حل نمی‌شود. به همین دلیل این خودرو تاشو صرفا برای استفاده شخصی نیست، بلکه برای ارائه‌دهندگان سرویس‌های اشتراک خودرو در سطح شهرها در نظر گرفته شده است.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند