دومین نشست از سلسله نشست های “از کلاس تا صنعت” برگزار شد

از کلاس تا صنعت

دومین نشست از سلسله نشست های “از کلاس تا صنعت” روز چهارشنبه 27 اردیبهشت ماه 1402 برگزار شد.

در این نشست که با همکاری انجمن شرکت های فنی مهندسی و مشاوره ای خراسان رضوی و انجمن علمی علوم و مهندسی صنایع با موضوع چالش ها و فرصت های حوزه های صنایع غذایی و خوراک دام و آبزیان، جمعی از دانشجویان و بزرگان صنعت به تبادل نظر پرداختند.

در این نشست از حضور پیشکسوتان صنعت:

جناب آقای علی شریعتی مقدم (مدیر عامل گروه بین المللی نوین زعفران)

با حضور جناب اقای فرهاد سحرخیز (رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی سحرخیز)

و جناب آقای احمد سلحشور (رئیس هیئت مدیره هلدینگ گوهر)

بهره برده شد و دانشجویان و علاقمندان فرصت ارتباط و دیدار با بزرگان صنعت را یافتند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محسن خندان دل»، رئیس انجمن شرکت‌های فنی، مهندسی و مشاوره‌ای خراسان رضوی در این نشست با اشاره به لزوم افزایش ارتباطات تلاش ما در این نشست‌ها این است که شرایط و بستری فراهم شود تا جوانان با نگاه بهتری به آینده نقش خود را در جامعه ایفا کنند.

خندان‌دل با اشاره به افت ۴۰ پله‌ای رتبه ایران در چهار سال گذشته در حوزه رقابت‌پذیری، تصریح کرد: این وضعیت، نگران کننده است؛ چراکه اساس این حوزه در جهان بر دانش‌محوری بنا شده است. این موضوع نشان دهنده این است که ما با وجود اینکه در تحصیلات عالیه رتبه ۴۹ جهان را داریم؛ اما در حوزه آموزش و تکنولوژی در رده ۹۷ جهان قرار داریم و نتوانسته‌ایم بین تحصیلات عالیه و آموزش و تکنولوژی ارتباط برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه دنیا تمام مبانی علمی خود را بر پایه آموزش بنا نهاده است، خاطرنشان کرد: ما در دنیا در حوزه تحقیق و توسعه، رتبه ۱۰۵ را به خود اختصاص داده‌ایم. این یعنی نگاهی علمی و آکادمیک به تحقیق و توسعه نداشته‌ایم.

رئیس انجمن شرکت‌های فنی، مهندسی و مشاوره‌ای خراسان رضوی افزود: ما در ثبت اختراع و نوآوری با وجود تحصیلات عالیه رتبه ۱۰۰ را در جهان داریم؛ این یعنی عدم فراهم‌شدن پایگاه مناسبی برای بروز خلاقیت‌های فردی.

وی بیان کرد: در حوزه جذب فناوری و نوآوری‌های مبتنی بر علوم در شرکت‌ها نیز، ایران رتبه ۱۱۶ جهان را دارد. این آمارها حاکی از فقدان یک نگاه علمی در ارتباط صنعت و دانشگاه است. لذا یکی از اهداف ما، تقویت کمیته‌های دانشجویی و انتقال تجربه در راستای افزایش ارتباطات صنعت و دانشگاه است.

در مسیر ایجاد و توسعه یک کسب‌وکار ناامید نشوید

در ادامه این نشست، «علی شریعتی‌مقدم»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد و بنیانگذار و مدیرعامل شرکت نوین زعفران، به بیان تجربیات خود در حوزه کسب و کار پرداخت و گفت: از آغاز فعالیت کاری خود در دوران نوجوانی، به دنبال روش‌های جدید کشت زعفران بودم و در همایش‌هایی به منظور افزایش دانش و آموختن روش‌های نوین کشت و برداشت زعفران شرکت کردم. در ادامه، بر روی طرح‌های جدید مارکتینگ و فروش زعفران کار کردم.

شریعتی‌مقدم با اشاره به اینکه در ادامه توانستم روش نوین فناوری زعفران را ابداع کنم، از تلاش‌هایش برای توسعه کسب‌وکار خود سخن گفت و خاطرنشان کرد: با پیگیری از سازمان مدیریت صنعتی، ساختار شرکت را بین‌المللی نمودم و پس از آن به صورت جدی وارد بازاریابی زعفران تولیدی شدم. با حضور در نمایشگاه‌های عرضه محصولات، زمینه سازی برای فروش محصولاتمان در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت گرفت. با رونق گرفتن فعالیت شرکت، به دنبال دریافت گواهینامه‌های استاندارد ایزو رفتیم و توانستیم به عنوان اولین شرکت این حوزه گواهینامه ایزو دریافت کنیم.

وی با اشاره به همکاری با سایر شرکت‌های صادرکننده زعفران گفت: این همکاری‌ها نمونه خوبی از کار جمعی در حوزه زعفران در کشور است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد خطاب به حاضران در این نشست تأکید کرد: نباید در مسیر ایجاد و توسعه یک کسب‌وکار ناامید شد و از سویی، بایستی استفاده از روش های نوین و اقدامات جدید در کسب و کار خود را مدنظر قرار داد.

توجه به نظر و ایده افراد با تجربه

در ادامه این نشست، «فرهاد سحرخیز»، عضو هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی و مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت زعفران سحرخیز به بیان تجربیات خود و نحوه ورود به عرصه تولید زعفران اشاره و اظهار کرد: تولید و فروش زعفران کسب و کار خانوادگی ما بود و پس از اخذ مدرک کارشناسی مهندسی صنایع، شرایط به گونه ای پیش رفت که با تشویق پدرم برای حضور در جمع فعالان حوزه زعفران در اتحادیه‌ای که قرار بود از سوی تولیدکنندگان و فروشندگان این محصول شکل بگیرد، اقدام کردم. در آن جمع همه دارای کسب‌وکارهای کوچک بودند و در میان آن‌ها آقای شریعتی‌مقدم اعلام کرد که شرکت نوین زعفران توانسته برای محصول زعفران تولیدی خود گواهینامه ایزو دریافت کند. این مسئله برای من که چندی پیش در کلاس‌های نحوه دریافت استاندارهای ایزو شرکت کرده بودم، شگفتی آور بود.

وی خاطرنشان کرد: در اوایل جوانی قصد مهاجرت از ایران را داشتم اما پس از آشنایی با یکی از دوستان پدرم که با شرکت سیسکو همکاری داشت، انگیزه ام برای ماندن قوت گرفت. او به من گفت اگر جای تو بودم با این سابقه کسب‌وکار خانوادگی در ایران می‌ماندم و با توسعه کسب‌وکار خود کاری می‌کردم که در همه کشورها به رویم باز باشد و من تصمیم گرفتم در کشور بمانم و این کار را به نتیجه برسانم.

سحرخیز با اشاره به سابقه دوستی و همکاری چندین ساله خود با شریعتی‌مقدم گفت: آقای شریعتی مقدم یکی از بهترین همکاران من در این عرصه است و من چیزهای بسیار زیادی در زندگی از ایشان یاد گرفتم. با وجود اینکه رقبای هم هستیم، اما همکاری بسیار مطلوبی با یکدیگر داریم و معتقدیم بهترین‌ها در کنار هم آینده را ترسیم می‌کنند، حتی اگر رقیب هم باشند.

توسعه شغلی از مسیر کسب دانش

«احمد سلحشور»، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی و بنیانگذار و رئیس هیات مدیره هلدینگ گهر نیز، از نحوه ورود خود به حوزه نهاده‌های دامی سخن گفت و اظهار کرد: در سال ۱۳۷۳ با اجاره یک چاه کشاورزی وارد فعالیت در این عرصه شدم. در فصل اول کشت به صورت شبانه‌روزی تلاش کردم. آن فصل، فصل خوبی بود. پشت تراکتور می‌نشستم و به کارگران کمک می‌کردم و بعد در کنار آن یک چاه دیگر نیز اجاره کردم و به حوزه دامپروری هم ورود کردم. با این حال در سال بعد با خشکسالی شدیدی رو به رو شدیم. آن زمان بود که قصد ادامه تحصیل کردم تا دانشم را در حوزه کشاورزی افزایش دهم.

وی تصریح کرد: بدون هیچ‌گونه شناخت و آگاهی، در یک دوره علمی- کاربردی ثبت نام کردم و در رشته پرورش دام و طیور پذیرفته شدم و در ذیل گذراندن این دوره، به این حوزه بسیار علاقه‌مند شدم.

سلحشور خاطرنشان کرد: پس از طی دوران کاردانی در دوره‌های متعدد عملی که برگزار می‌شد شرکت کردم و با علاقه‌ای که پیدا کرده بودم بعد از یک سال بالاخره توانستم راه خود را پیدا کنم. در این مسیر به نصیحت استادم که گفت به جای ادامه تحصیل وارد بازار کار شوید، گوش فرا دادم و کارم را در این حوزه آغاز کردم.

عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد اضافه کرد: امروز بالغ بر ۱۰۰۰ نفر در گروه شرکت‌های گهر و پروژه‌های شخصی من مشغول به کار هستند و امیدوارم در آینده بتوانم ۱۰ هزار نفر دیگر را به خانواده خود اضافه کنم و نقشی در اشتغال استان داشته باشم.

ارتباط صنعت و دانشگاه می‌تواند رشددهنده صنعت و دانشگاه باشد

همچنین در بخشی از این نشست، «امیرحسین کاکایی»، دبیر انجمن‌های علمی- دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: تمرکز اصلی دانشگاه بر روی واحدهای درسی است و فعالیت‌های دانشجویی نام فعالیت‌های فوق برنامه به خود گرفته است در حالی که هدف اصلی دانشگاه باید فعالیت‌های دانشجویی برای تربیت دانشجویان باشد.

وی با تأکید بر لزوم افزایش ارتباط دانشگاه با صنعت، ادامه داد: این ارتباطات می‌تواند رشددهنده صنعت و دانشگاه باشد. چنین نشست‌ها و برنامه‌هایی می‌تواند در این ارتباط مثمرثمر باشد و امیدواریم شاهد افزایش این ارتباط باشیم.

گفتنی است در پایان این نشست، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی حاضر در برنامه، به بیان پرسش‌های خود از سخنرانان پرداختند و سه فعال اقتصادی استان به ابهامات و دغدغه‌هایی که مطرح شد، پاسخ گفتند.

هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد

دانشگاه فردوسی مشهد

اتاق بازرگانی مشهد

منبع خبر: وب سایت اتاق بازرگانی مشهد

درصورت حضور در این نشست نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را از طریق فرم نظرسنجی به انجمن انتقال دهید.

برچسب‌ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند