علیه توسعه (زیر پوست پیونگ یانگ چه می گذرد؟)

ناگفته هایی از آخرین وارث کمونیسم

کره شمالی یکی از اسرار آمیزترین کشورهای کم.نیستی در جهان است. آنطور که در رسانه ها گفته می شود، نه اطلاعاتی از بیرون به داخل این کشور وارد می شود و نه اطلاعاتی خارج می شود. اما سوال مهمی در مورد کره شمالی وجود دارد. کشوری با این وضعیت،چطور می تواند اقتصادش را اداره کند؟ معیشت مردم با چه مکانیزم هایی تامین می شود؟ اساسا کسب و کاری در این کشور وجود دارد؟

علیه توسعه

کتابی که پیش روی شما قرارگرفته سعی می کند به همین سوالات پاسخ دهد. به طوری که در فصل اول با نهایت دقت و موشکافی اقتصاد کره شمالی را برای مخاطبین معنا کند. جالب است اطلاعات این کتاب مشخص می سازد اقتصاد کره شمالی در بعضی بخش های محدود به سمت بازار پیش می رود.

البته که این بخش از اقتصاد هم محدود و هم کوچک است ولی آنچنان که این کتاب تفسیر کرده، در اقتصادی مانند کره شمالی هم چاره ای به غیر از اتکای به روند های بازار محور وجود ندارد. حال آنکه بازهم کتاب توضیح میدهد، سیاست و رفتارهای اجتماعی همچنان در کره شمالی بسته باقی مانده است.

کتاب در فصل های بعد روایت می کند که نسل جوان کره شمالی برخلاف نسل های در جست و جو تغییر است و حداقل در فضای فرهنگی رفتارهای متفاوتی دارد.

براساس اطلاعات بسیار دقیق این کتاب، آنچه به این کشور وارد یا خارج می شود باید از کانال های فراوان سانسور بگذرد تا آنچه باب میل رهبران این کشور است حاصل شود. یکی از کانال های کسب خبر از داخل کره شمالی فراریانی هستند که به هزار و یک دلیل از این کشور می گریزند.

این فراریان از دو طیف خارج نیستند: یا شهروندان معمولی اند که به دنبال کسب و کار و یافتن معیشت بهتر خطر را به جان می خرند و به سئول یا پکن می گریزند و یا مقام های رسمی کشور اند که از کشورهای خارجی تقاضای پناهندگی می کنند. بسیاری از اطلاعاتی که کارشناسان مسائل کره شمالی به آنها دسترسی پیدا می کنند از طریق همین فراریان و پناهندگان است.

کتاب‏ علیه ‏توسعه از ‏این ‏قاعده ‏مســتثنای ‏نیست. نویسندگان ضمن مطالعه منابع در کتابخانه های سئول، توکیو، پکن و سایر منابع کتابخانه ای در دسترس به گفت و گو با فراریان مبادرت کرده و کوشیده اند با زبانی ژورنالیستی و روان، یافته های خود را در ذهن خواننده بنشانند.

شاید در این کتاب نظریه پردازی و تئوری سازی دیده نشود، چرا که نویسندگان زبانی روایی-توصیفی را برگزیده اند.

علیه توسعه به زیر پوست کره شمالی می رود و گزارشی مفصل از بازارهای آنجا و زیست اقتصادی مردم در اختیارتان قرار می دهد. آن ها معتقدند کره شمالی به آهستگی و با سرعت لاکپشتی در حال گذار اقتصاد سوسیالیستی به اقتصاد شبه سرمایه داری است.

افزون براین، آنها ضمن بررسی طبقات اجتماعی، آداب و رسوم، فرهنگ و اخلاق مردم این کشور گریزی به پشت پرده قدرت در این کشور زده و مروری هم بر سیستم قضایی کره شمالی دارند.

مطالعه این کتاب نه تنها نگاه خواننده کنجکاو را به کره شمالی تغییر نمی دهد، بلکه بی تردید افق جدیدی پیش روی وی می گشاید.

⇐ برای تهیه این کتاب به سایت اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران مراجعه فرمایید.

خرید کتاب

 

 

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند