معرفی ۱۰استارت‌آپی که با سیاست برون‌سپاری به موفقیت دست یافتند

آیا توسعه از طریق برون‌سپاری می‌تواند به استارتاپ‌ها کمک کند تا از عهده چالش‌هایی نظیر پیاده‌سازی فناورانه ایده‌ها، رشد سریع و توسعه تیم برآیند؟

همانطور که احتمالا می‌دانید توسعه از طریق برون‌سپاری یکی از اقداماتی است که به بسیاری از استارتاپ‌های شناخته شده کمک کرده است تا از سایرین پیشی بگیرند.
در اینجا توضیح می‌دهیم که دلیل این پیشرفت چیست؛ هر استارتاپی در طول چرخه زندگی‌اش با چالش‌های مختلفی روبرو است.
بسیاری از این چالش‌ها بی‌اهمیت هستند ولی برخی از آنها می‌توانند از همان ابتدا مانع از پیشرفت استارتاپ شوند.
بعضی از این چالش‌های بسیار مهم عبارتند از پیاده‌سازی فناورانه ایده‌ها، رشد سریع و توسعه تیم.
آیا توسعه از طریق برون‌سپاری می‌تواند به استارتاپ‌ها کمک کند تا از عهده این چالش‌ها برآیند؟
پاسخ کوتاهی که می‌توان به این سوال داد این است «بله» اما اجازه دهید این مساله را عمیق‌تر بررسی کنیم؛ استارتاپ‌ها چگونه و بسته به چه شرایطی به‌واقع می‌توانند به پیشرفت فناورانه دست پیدا کنند؟
دلیل نیاز به توسعه از طریق برون‌سپاری چیست؟
با توسعه نرم‌افزار به شیوه برون‌سپاری دیگر نیازی نیست که کارآفرینان، نگران انتخاب فناوری درست باشند و شب و روز وقت خود را صرف کدگذاری و آزمایش و … کنند.
وقتی کارآفرین از یک شرکت یا دست‌کم یک تیم دیگر کمک می‌گیرد، می‌تواند روی استراتژی‌های بازاریابی مناسب تمرکز کند، به دنبال سرمایه‌گذار باشد یا ایده‌های جدیدی را خلق و زمان ارزشمند خود را صرف رشد کسب‌وکار ارزشمندش کند.
در بیشتر مواقع، سهامداران مفهوم فوق‌العاده‌ای در ذهن دارند و برای اجرای آن از نظر فناورانه به کمک نیاز دارند، چرا که پیاده‌سازی فناوری در اغلب موارد کار دشواری است و کارآفرین از عهده آن برنمی‌آید.

شرکت‌هایی که با توسعه از طریق برون‌سپاری به موفقیت دست یافته‌اند

برخی از ما همچنان مزایا و معایب کار با تیم ایده‌آل خود را سبک و سنگین می‌کنیم، تیمی که بتواند ما را به موفقیت برساند و پایان موفقیت‌آمیزی برای شرکت ما رقم بزند ولی پیشنهاد این است که ابتدا ببینیم آنهایی که قبلا با این روش موفق شده‌اند چه انتخاب‌هایی داشته‌اند:

1- Opera: این شرکت برای ایجاد و اجرای پلت‌فرم سایت خود بر توسعه‌دهندگان کشورهای دیگر تکیه کرد.

2- MySQL: این شرکت اغلب از نیروی ستادی موجود در کشورهای مختلف به‌صورت برون‌سپاری استفاده می‌کرد تا بازه عملیات خود را در مناطق گوناگون افزایش دهد.

3-Github: این شرکت از تعداد زیادی فریلنسر یا آزادکار استفاده کرده است که به‌طور مجازی از خانه با شرکت همکاری می‌کرده‌اند.

4- Basecamp: این شرکت نیز از همان استراتژی Github برای برون‌سپاری استفاده کرده و در نهایت به یکی از رهبران عرصه فناوری تبدیل شده است.

5- Skype: همه می‌دانند که اسکایپ همواره با یک تیم توسعه خارجی کار می‌کرده است که در نهایت باعث شده به یکی از پیشگامان بازار تبدیل شود.

6- JPay.com: شرکت‌های خارجی فناوری و زیرساخت این شرکت را می‌ساخته‌اند و تضمین کیفیت، مهندسی و ساخت سخت‌افزار را انجام می‌دادند. در نهایت مالکان این شرکت موفق شدند آن را به Securus Technology بفروشند.

7- Fab: این استارتاپ بزرگ با شرکت‌های دیگر برای توسعه همکاری کرده است تا زمانیکه نشانه‌هایی از رشد کسب‌وکار مشخص شد، بتواند جذب سرمایه شرکت را افزایش دهد.

8- Alibaba.com: بسیاری از افراد این شرکت را با نام «eBay چین» می‌شناسند؛ جک ما (Jack Ma)، مؤسس این شرکت، و دوستانش، وقتی به‌تازگی شرکت را راه‌اندازی کرده بودند فرایند توسعه را برون‌سپاری کردند.

9- Slack: این شرکت در روزهای اول توسعه محصولاتش را برون‌سپاری کرده بود؛ امروز ارزش این شرکت سه میلیارد دلار است.

10- Gliffy: این شرکت ابزارهای مبتنی بر وب را برای نشانه‌گذاری نمودارهای مختلف ارائه می‌کند و ابعاد خاصی از توسعه فناوری خود را برون‌سپاری کرده است.

قبل از پیدا کردن شرکتی برای فروش نرم‌افزار چه مواردی را باید بدانید

این سوال که آیا استارتاپ‌ها باید فرایند توسعه را برون‌سپاری کنند یا خیر، همچنان بحث‌برانگیز است؛ بخصوص در مورد اینکه چه چیز باید برون‌سپاری شود و چه زمانی باید این کار صورت بگیرد.

بر این اساس، پیش ‌شرط‌های لازم برای توسعه موفق از طریق برون‌سپاری پروژه‌های استارتاپی چیست؟

همواره از درخشان بودن سوابق همکاری شرکت با استارتاپ‌های دیگر مطمئن شوید

شما باید به‌طور دقیق بدانید که چه شرکتی را می‌خواهید استخدام کنید، همواره از سابقه موفق همکاری آن شرکت با استارتاپ‌ها اطمینان حاصل کنید؛ براساس آنچه در گزارش پِرفِکشال و مرکز توانمندسازی کسب‌وکارهای نوپا به آن اشاره کرده، هیچوقت درباره اعتبار و اعتماد، مصالحه نکنید؛ هیچوقت شرکت متوسطی را صرفاً به خاطر ارزان بودن خدماتش انتخاب نکنید چرا که کسب‌وکارتان را به دردسر خواهد انداخت.

هنگام انتخاب شرکتی برای توسعه نرم‌افزار، از فرایندی عینی برای ارزیابی استفاده کنید

شما کاملاً حق دارید از شرکت مربوطه بخواهید مدارکی دال بر شایستگی‌اش ارائه کند؛ وب‌سایت شرکت را مطالعه کنید، از آنها درخواست مطالعه موردی و معرف و برندشان را آزمایش کنید.

بودجه محدودی در نظر نگیرید

قبل از آنکه وارد مذاکره با شرکت موردنظر شوید، توصیه شده است حداقل برای یک تا دو سال برنامه مالی داشته باشید؛ با این کار می‌توانید شرکای فناورانه باتجربه‌ای را جذب کنید که به شما کمک می‌کنند کسب‌وکارتان را پرورش و توسعه دهید.

حفاظت‌های قانونی از ایده و مالکیت فکری را فراموش نکنید

همواره با شرکت موردنظر قراردادها و توافق‌نامه‌های مناسبی امضا کنید؛ البته امضای قرارداد امری بدیهی است ولی بیشتر استارتاپ‌ها به دلیل فضای دوستانه و غیررسمی خود اغلب ملزومات رسمی و قانونی را نادیده می‌گیرند.

توجه داشته باشید که توافق‌نامه‌های قانونی درباره با مالکیت فکری برای حفظ دارایی‌های فکری کسب‌وکار و رها کردن شما از مشکلات احتمالی سال‌های آتی، بسیار حائز اهمیت است.

بنابراین درباره توافق‌نامه عدم افشا (NDA) با کارشناسان حقوقی مشورت کنید.

همواره هنگام انتخاب شرکت برای توسعه نرم‌افزار، بزرگ فکر کنید

یکی از دغدغه‌های فکری شما باید تعهد بلندمدت شرکت موردنظر در قبال کسب‌وکار شما باشد؛ به بیان دیگر شما باید برای طولانی‌مدت با آن شرکت کار کنید چرا که اولاً نباید اجازه دهید شرکت دیگری کد شما را مورد استفاده قرار دهد.

مراقب باشید اوضاع همواره آنطور که انتظار می‌رود، پیش نمی‌رود.

دوم آنکه شرکتی که نسبت به ارتباطی بلندمدت متعدد می‌شود دیگر یک شرکت فرعی نیست، بلکه شریک فناورانه شماست.

به این ترتیب می‌تواند امور مربوط به مدیر ارشد فناوری را به افرادی بسپارید که با فناوری آشنایی کامل دارند و روی آنچه که به‌واقع برای کسب‌وکار شما مهم است تمرکز می‌کنند.

در نهایت هر زمانی که تمایل داشته باشید، می‌توانید خودتان هم درگیر ماجرا شوید و در تمامی فعالیت‌های مربوط به کسب‌وکارتان مشارکت کنید؛ برای مثال می‌توانید تیم توسعه‌دهندگان را مدیریت کنید یا برای معرفی کسب‌وکارتان در بازار از آنها کمک بخواهید.

در نهایت

قصد دارید اپلیکیشنی بسازید اما از نظر فناوری، خدمات مربوط به مدیر ارشد فناوری یا مشاوره کسب‌وکار به کمک نیاز دارید؟

برای صرفه‌جویی در وقت و پول خود یک شرکت قابل اعتماد دیگر پیدا کنید تا این کارها را برای شما انجام دهد.

برای این کار، بررسی‌های لازم را انجام دهید، گفتگو کنید، فکر کنید و همه‌چیز را در نظر بگیرید.

به این ترتیب متوجه خواهید شد که آن شرکت تا چه اندازه معتبر است؛ فراموش نکنید که در نهایت خودتان مسئول نتایج و دستاوردهای کسب‌وکارتان هستید.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند