سومین جلسه دهمین کمیسیون خدمات فنی مهندسی مشاوره‌ای و عمران خراسان رضوی

سومین جلسه دهمین کمیسیون خدمات فنی مهندسی مشاوره‌ای و عمران خراسان رضوی

در سومین جلسه کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی که در روز چهارشنبه 1 شهریورماه 1402 برگزار شد، بر ضرورت تسهیل صدور ضمانت نامه‌های بانکی توسط بانک رفاه، اطلاع رسانی مناقصات کشور ترکمنستان، حضور موثر در نمایشگاه‌های تخصصی فنی و مهندسی قزاقستان و گرجستان و… تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محسن خندان‌دل»، رئیس این کمیسیون با اشاره به فرآیندهای پیچیده دریافت ضمانت‌نامه‌های بانکی به منظور صدور خدمات فنی و مهندسی، عنوان کرد: فعالان این عرصه با مشکلات متعددی همچون صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی برای شرکت در مناقصات پروژه‌های بین‌المللی مواجه هستند. با توجه به طولانی مدت‌بودن زمان پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی، ارائه ضمانت‌نامه‌ بانکی در اجرای پروژه‌ بین‌المللی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی عنوان کرد: موضوع ضمانت‌ نامه‌های بانکی در صادرات خدمات فنی و مهندسی، به عنوان یکی از مشکلات اساسی در این حوزه برای بررسی بیشتر به کمیته حقوقی کمیسیون ارسال و پس از بررسی، نتایج آن به اعضا ارائه خواهد شد.

خندان‌دل در بخش دیگری از سخنانش در خصوص اطلاع‌رسانی مناقصات کشور ترکمنستان در حوزه خدمات فنی و مهندسی، تاکید کرد: کشورهای درحال توسعه  دارای منابع مالی لازم، درصدد زیباسازی نمای شهری خود هستند. ترکمنستان نیز از جمله این کشورهاست که در سال‌های اخیر، اقدامات متعددی در این حوزه انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه ترکمنستان مناقصات بسیار خوبی در زمینه خدمات فنی و مهندسی، انرژی، شهری و مبلمان شهری برگزار می‌کند، عنوان کرد: کشورهای متعددی در مناقصات ترکمنستان حضور پیدا می‌کنند. به طوری‌که هم اکنون شرکت‌های هلندی، اجرای پروژه احداث و زیباسازی فضای شهری ترکمنستان را بر عهده گرفته‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد با اطلاع رسانی مطلوب مناقصات کشورهای همسایه، فعالان اقتصادی خراسان از این‌ها فرصت به خوبی استفاده کنند.

خندان‌دل خاطرنشان کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور به کشور ترکمنستان، دو موافقت نامه منعقد شد که زمینه‌ساز فعالیت در بسیاری از پروژه‌های مهم این کشور خواهد بود. بر همین اساس، مترصد آن هستیم که از نمایندگی وزارت امورخارجه در شمال و شرق کشور اطلاعات کامل در خصوص جزئیات این موافقت‌نامه را دریافت نماییم.

وی بخش دیگر سخنانش را به ضرورت شناسایی ظرفیت‌های بخش خصوصی در حوزه خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اختصاص داد و عنوان کرد: دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی از کمیسیون‌های اتاق بازرگانی درخواست شناسایی ظرفیت‌های بخش خصوصی در جهت استفاده و بومی‌سازی از آن را کرده است. لازم است ضمن انجام این کار، انتظارات و روش و مسیر دسترسی به ظرفیت‌های موجود در حوزه خدمات فنی و مهندسی نیز ارائه گردد.

خندان دل خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان، در جهت بومی‌سازی پروژه‌ها و استفاده از ظرفیت و توانمندی بخش خصوصی استان از بخش دولتی مطالبه‌گری خواهد کرد.

شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی خدمات فنی و مهندسی بر توسعه فعالیت‌های اقتصادی اثرگذار است

سپس «سامان اسدیان»، نایب رئیس این کمیسیون در خصوص حضور موثر در نمایشگاه‌های تخصصی خدمات فنی و مهندسی کشورهای قزاقزستان و گرجستان، اظهار کرد: شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصی، اخذ غرفه و بازدید از نمایشگاه و اعزام هیئت‌های تجاری در توسعه فعالیت‌های اقتصادی بسیار اثرگذار است.

وی در خصوص نمایشگاه تخصصی قزاقستان، بیان کرد: قزاقستان اولین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی خود را در سال 1984 برگزار کرد. در اولین نمایشگاه تخصصی قزاقستان، 23 کشور دنیا همچون ایران مشارکت کردند.

اسدیان با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان در شهریورماه سال جاری در آلماتی قزاقستان، خاطرنشان کرد: نمایشگاه صنعت ساختمان آلماتی (KazBuild) از ۱۵ الی ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ در شهر آلماتی قزاقستان برگزار ‌می‌شود. نمایشگاه صنعت ساختمان آلماتی (KazBuild) حرفه‌ای‌ترین نمایشگاه صنعت ساختمان‌سازی برای بازدیدکنندگان تجاری در قزاقستان است.

وی افزود: این نمایشگاه دارای پتانسیل تجاری بسیار بالایی است. 90 درصد شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان این رویداد، نمایشگاه صنعت ساختمان آلماتی را به عنوان ابزار مهمی در گسترش تجارت می‌دانند. نمایشگاه صنعت ساختمان آلماتی بهترین جایگاه برای معرفی محصولات و نوآوری‌های جدید در قزاقستان تلقی می‌شود. این نمایشگاه محیطی مناسب را برای برقراری ارتباط بین بیش از پنج هزار متخصص فراهم می‌‌کند.

اسدیان تاکید کرد: ٣٧٠ کمپانی از ٣٢ کشور مختلف در آخرین دوره نمایشگاه صنعت ساختمان آلماتی شرکت کردند.

وی بخش دیگر سخنانش را به برگزاری نمایشگاه تخصصی در حوزه روشنایی و سرامیک در گرجستان اختصاص داد و گفت: یکی از ویژگی‌های مثبت نمایشگاه مصالح ساختمان و فناوری‌های نوین گرجستان، بعد مسافت به این کشور است. ایران به دلیل مسافت کوتاه، امکان حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصی کشورهای همسایه از جمله گرجستان را دارد.

ضرورت استفاده از ظرفیت اعزام هیئت‌های تجاری به کشورهای همسایه

سپس «محمد‌علی امیرفخریان»، رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اهمیت اعزام هیئت تجاری به کشورهای همسایه برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری، عنوان کرد: باید از فرصت‌های تجاری و اقتصادی در کشورهای همسایه به درستی استفاده کرد و این عرم و اراده باید در متخصصان حوزه خدمات فنی و مهندسی وجود داشته باشد.

وی افزود: در نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصی ترکمنستان، شرکت‌های ایتالیایی و برخی از کشورهای اروپایی نیز حضور پیدا می‌کنند. همچنین، فعالان اقتصادی می‌توانند از فرصت نمایشگاه‌های تخصصی چین برای توسعه مبادلات خود استفاده کنند.

امیر فخریان در خصوص تسهیل رفت و آمد به قزاقستان به منظور توسعه تعاملات تجاری با این کشور نیز گفت: افرادی که قصد سفر به قزاقستان دارند، از دریافت ویزا معاف هستند‌.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌ کشور آفریقای جنوبی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی، عنوان کرد: یکی از نمایشگاه‌های تخصصی بین‌المللی در آینده نزدیک، نمایشگاه مصالح ساختمانی در آفریقای جنوبی است. اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی آمادگی فراهم سازی حضور فعالان اقتصادی در تمامی نمایشگاه‌های بین المللی و مناقصات را دارد.

معیارهای صدور ضمانت نامه‌های بانکی چیست؟

«علی‌اصغر هاشمی» مدیر بانک رفاه در خراسان رضوی نیز در بخشی از این نشست، در خصوص صدور ضمانت‌ نامه‌ بانکی، اظهار کرد: در پنج ماه ابتدایی سال جاری، 32 همت ضمانت نامه بانکی توسط بانک رفاه در مشهد صادر شد. ضمانت‌ نامه‌های بانکی براساس معدل حساب و تسهیلات اعطا می‌گردد. همچنین، امکان صدور ضمانت‌ نامه بانکی ارزی را داریم.

«مجتبی شکوه مقامی»، مدیر اعتبارات بانک رفاه در خراسان رضوی نیز خاطرنشان کرد: همزمان با افتتاح حساب شرکت‌ها برای صدور ضمانت نامه بانکی، صورت‌ حساب‌های بانکی و مدارک شرکت مد نظر اخذ می‌گردد. براساس هویت، ماهیت شرکت، ظرفیت و توانمندی آن، ضمانت‌نامه بانکی صادر می‌شود.

گفتنی است در پایان این نشست، روسای کمیته‌های تخصصی کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق مشهد پس از اخذ نظرات اعضا، تعیین شدند. بر این اساس، «حمیدرضا ایمانی جاجرمی»، به عنوان رئیس کمیته آموزش و پژوهش، «محسن پورقاسمی» کمیته توسعه صادرات خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران، «رضا مقدم» کمیته حقوقی، پایش قوانین و مالکیت فکری، «مهدی منوچهری» کمیته عمران و صنایع وابسته، «علیرضا قرایی» کمیته سازندگان و سرمایه‌گذاران مسکن، «عباس غیب دوست» کمیته تولید ملی، استاندارد، مشاوره و بهبود کیفیت، «مجتبی بهنام تقدسی» کمیته استارت‌آپ‌ها و صنایع پیشرفته و «فرزانه زرمهری» به عنوان رئیس کمیته جوانان و دانشجویان انتخاب شدند.

 

برچسب‌ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند