نشست کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی مشهد با موضوع هم‌اندیشی «ارتباط موثر با دانشگاه» برگزار شد

لزوم چاره‌اندیشی به منظور «ارتباط موثر با دانشگاه»
در نشست فوق‌العاده کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی مشهد که با موضوع هم‌اندیشی «ارتباط موثر با دانشگاه» روز یکشنبه مورخ 8 بهمن ماه 1402 در اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، بخش خصوصی از دغدغه‌های خود به منظور تحکیم این ارتباط سخن گفت و اساتید، دانشجویان و دانشگاهیان حاضر در نشست نیز به بیان انتظارات خود از بخش خصوصی به ویژه صنعتگران پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محسن خندان دل»، رئیس این کمیسیون با بیان اینکه سال‌هاست که در حوزه ارتباط بین دانشگاه و صنعت اقداماتی صورت گرفته؛ اما برآیند این ارتباط آن‌طور که انتظار می‌رود نبوده است، تصریح کرد: در راستای بهبود این روند بایستی در وهله نخست، فعالان اقتصادی شناخت کافی نسبت به حوزه دانشگاهی و انتظارات دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کسب نمایند. اهداف تشکل‌های اقتصادی در حوزه ارتباط موثر با دانشگاه، بایستی با تکیه بر همفکری با دانشگاهیان تدوین گردد و سپس در مسیر آن اهداف گام برداشت.

وی با اشاره به دغدغه شکل‌گیری و تلاش در جهت تشکیل کمیته جوانان و دانشجویی ذیل کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق مشهد گفت: ما در این کمیسیون به جوانان و دانشجویان و توانایی آنان اعتقاد قلبی داریم و امیدوارم ارتباط موثر با جوانان به خصوص ارتباط با حوزه دانشگاه فعال‌تر گردد و بتوانیم روحیه مطالبه‌گری را در این قشر تقویت کنیم.

خندان دل در ادامه با اشاره به دغدغه خدمت سربازی برای دانشجویان پسر گفت: اعزام دانشجویان به واحدهای صنعتی به عنوان سرباز دانشجو و امریه، خدمتی به هر دو طرف محسوب می‌شود و نقش شگرفی در آینده اقتصادی فارغ التحصیلان خواهد داشت. پیگیر این موضوع از طریق وزارت صمت و دیگر نهادهای مسئول هستیم.

اهمیت نحوه ارتباط گیری بخش خصوصی با بدنه جامعه آکادمیک استان

«سورنا صراف زاده»، دبیر کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی مشهد نیز اظهار کرد: طبق گزارش مرجع دانشگاه‌های ایران، در سطح استان خراسان رضوی ۷۷ مرکز علمی و دانشگاهی،۱۶۰ هزار دانشجو و ۹۸۰۰ استاد و عضو هیات علمی حضور دارند. همچنین در این استان تاکنون ۱۲۳ ژورنال تخصصی با ۴۲۳۷ شماره منتشر شده است. همچنین، در این استان ۶۸ هزار و ۷۱۱  مقاله کنفرانسی تهیه شده و ۵۳ هزار و ۸۰۴ مورد مقاله بین المللی منتشر گردیده است.

او درباره ارتباط موثر بین دانشگاه و صنعت بیان کرد: یکی از نکات مهم برای بخش خصوصی، نحوه ارتباط گیری با بدنه جامعه آکادمیک استان است. نحوه مساله یابی در صنعت و یافتن راه حل آن در دانشگاه مهم بوده و تنها، ارتباط دوسویه و اعتماد متقابل در این زمینه چاره ساز است. در بحث ارتباط آکادمیک و مستمر به دنبال این هستیم دفاتر ارتباط صنعت با دانشگاه ها را از طریق ارتباط با گروه‌های آموزشی تقویت کنیم.‌ حمایت از مقالات کاربردی در بخش صنعت، حمایت مالی از پروژه‌های دانشجویی در مقاطع ارشد و دکترا، ایجاد سامانه‌ای به منظور معرفی طرح‌های پژوهشی و پروژه‌های نیازمحور از سوی صنعت و تغییر آیین نامه ارتقاء اساتید از فضای مقاله‌محور موجود به رویکرد حل مسائل صنعت و فناوری و به دنبال آن، تغییر روش در این حوزه نیز می‌تواند آثار مطلوبی به جای بگذارد و ما در این زمینه‌ها مطالبه‌گر و پیگیر هستیم.

«پیام رشیدی»، مدیر مرکز آموزش اتاق مشهد نیز در این جلسه بیان کرد: دانشگاه مرجع رسمی علم است. علم با تبدیل شدن به ثروت، جذابیت لازم را پیدا می‌کند و در نهایت این امر باعث دیده شدن اثر علم آموزی می‌شود. مرکز آموزش اتاق برای تبدیل علم به ثروت و تاکید بر مهارت آموزی، آموزش‌هایی در حوزه مهارت نرم ارائه می‌دهد. مرکز آموزش در مبحثی دیگر، هدایت، نظارت و نیازسنجی آموزش‌ها را در دستور کار قرار داده است که این امر با کمک دانشجویان فعال در حوزه کسب و کار باید هدایت شود.

تاثیر ارتباط دانشگاه و صنعت در کاهش موج مهاجرت

«فیروز ابراهیمی»، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز اظهار کرد: تمام تشکل‌های اقتصادی استان در موضوع ارتباط میان صنعت و دانشگاه اتفاق نظر دارند. امروز موج مهاجرت جوانان نگران کننده است و می‌توان با ارتباط موثرتر بین دانشگاه و صنعت از شدت این موج کاست. ماه‌‌هاست که تشکل‌های بخش خصوصی به متولیان دانشگاه‌های استان آمادگی بخش خصوصی برای همکاری جدی با جوانان دانشگاهی را اعلام کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه عدم اطمینان از آینده شغلی، عامل اصلی مهاجرت جوانان است، تصریح کرد: بخش خصوصی به ویژه حوزه صنعت این آمادگی را دارد که تا حد توان خود این دغدغه جوانان را اجابت نماید.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه از دهه 80 کلید خورد؛ اما از آن زمان تاکنون، اهداف مدنظر در این زمینه تحقق نیافته است. اقدامات زیادی در این راستا انجام شده که ایجاد باشگاه‌های دانشگاهی یکی از آن‌هاست. برآیند شکل‌گیری این باشگاه ها تاکنون، پرورش فعالان اقتصادی در حوزه تجارت خارجی و در زمینه فنی، مهندسی بوده است.

لزوم درک صحیح نیازهای جوانان به منظور ارتباط موثرتر با دانشگاه

«آذر کیانی نژاد»، نایب رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد نیز بیان کرد: ما در شناسایی نیروهای فعال و کارآمد در بخش صنعت دچار مشکل هستیم. از سویی، به خوبی نیازهای جوانان امروزی را نمی‌شناسیم؛ لذا باید با ایجاد ارتباط موثر با دانشگاه،دغدغه و نیازهای جوانان را درک کنیم تا این نیازها در محیط کار اعمال شود. مشکل نسل جدید فقط حقوق و مزایا نیست بلکه نیازهای روحی، شخصیتی، کلامی و غیره در نسل جدید متفاوت است.

رئیس کانون زنان بازرگان استان تصریح کرد: نباید اقتصاد را تنها مختص به مردان دانست و این حیطه را جنسیتی نمود؛ بلکه باید برنامه‌ای برای ورود زنان جوان به بخش اقتصاد درنظر گرفته شود. زنان بازرگان نسل بعدی باید توانمند، هوشیارتر و متخصص‌تر باشند و ما وظیفه داریم به آنها کمک کنیم.

برقراری ارتباط بین دانشجو و بخش صنعت، از دغدغه‌های اتاق بازرگانی مشهد است

«فرزانه زرمهری»، عضو انجمن شرکت های فنی، مهندسی، مشاوره ای و عمران خراسان رضوی نیز در بخشی از این نشست اظهار کرد: تشکل‌های اقتصادی نقشی واسط بین صنعت و مصرف کننده دارند. دانشجویان بخشی از جامعه هدف هستند که خود به دنبال ورود به بازار کار هستند؛ اما به دلیل فاصله موجود میان صنعت و دانشگاه، عملا ارتباط دقیقی در این حوزه صورت نگرفته است.

وی افزود:جوانان پیش از انتخاب رشته دانشگاهی باید بدانند نیاز بخش صنعت در کدام رشته‌ها و تخصص‌ها تعریف شده است. جوانان باید برای ورود به صنعت آماده شوند و صنعت هم محیط جدید را برای جوان امروزی مهیا نماید. خلأموجود در این حوزه بایستی در سایه ارتباط موثر صنعت و دانشگاه اصلاح گردد؛ در غیر این صورت اقتصاد آینده آسیب دیده و شاهد رشد فزاینده مهاجرت از کشور خواهیم بود.

زرمهری، ازبرقراری ارتباط بین دانشجو و بخش صنعت، برگزاری دوره‌های آموزشی با محوریت آماده سازی جهت ورود به بازار کاربه عنوان برخی از اقدامات اتاق مشهد در راستای بهبود ارتباط موثر با دانشگاه نام برد و به دانشجویان حاضر در این نشست تاکید کرد که از فرصت های موجود در اتاق استفاده کنند.

«دلیری»، رئیس اداره مهارت افزایی دانشگاه فردوسی نیز در این نشست بیان‌کرد: دانشجویان امروز در مهارت عمومی، مهارت نرم و مهارت سخت دچار ضعف هستند و صنعت باید در اصلاح این وضعیت و تدوین نقشه راه به دانشگاه کمک کند.

«بهنام»، عضو هیات علمی دانشگاه امام رضا (ع) نیز به ارائه دو پیشنهاد برای برقراری ارتباط موثرتر بین بخش خصوصی و دانشگاه پرداخت و اظهار کرد: باید یک واحد درسی در دانشگاه‌های مشهد از جمله فردوسی، خیام، سجاد، آزاد و امام رضا با عنوان واحد کسب و کار تعریف شود و در آن، در خصوص موارد مختلف از جمله بیمه، مالیات، مالکیت فکری و دیگر موارد مهم در فعالیت اقتصادی نکاتی کاربردی ارائه گردد. امیدواریم اتاق این رسالت را انجام داده و پیگیر این مسئله باشد. برگزاری رویداد تیک تاکی در نظر گرفته شده ذیل این کمیسیون به منظور شناسایی نیازهای بخش صنعت نیز، راهکار دیگری است که موجب می‌شود جوانان ما تجربه زیسته فعالان اقتصادی را بشنوند و با تجربه‌های موفق صنعتگران آشنا شوند.

ضرورت حمایت بخش خصوصی از طرح‌های پژوهشی دانشجویی

«هرمز»، مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه آزادمشهد نیز اظهار کرد: دانشگاه ها در چند سال اخیر سعی کردند به سمت دانشگاه نسل چهارم بروند و شاهد تفاوت رویکردی در این زمینه نسبت به گذشته بوده‌ایم. اتاق بازرگانی نیز ظرفیت بزرگی دارد و می‌تواند پشتوانه‌ای برای اجرای طرح‌های پژوهشی دانشجویی باشد.

«هادی طاهر پور»، از مشاوران کسب و کار نیز در خصوص ارتباط موثر صنعت با دانشگاه بیان کرد: این موضوع مفهومی تعاملی و دوگانه است و در این سال‌ها دو طرف در این زمینه دچار ضعف‌هایی بوده‌اند؛ لذا باید تعامل لازم بین صنعت و دانشگاه ایجاد شود. همچنین اتاق بازرگانی باید در راستای تحقق این امر از دولت مطالبه گری نماید.

«صفریان»، مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه خیام اظهار کرد: وظیفه دانشگاه مهارت آموزی است. جوانان باید در دبیرستان آموزش ببینند، در دانشگاه بر یادگیری تمرکز نمایند و سپس برای کارآموزی به سمت صنعت سوق یابند. امروز در اغلب کشورهای اروپایی و امریکا، دانشجو همه چیز را در دانشگاه نمی‌آموزد؛بلکه 30 درصد مهارت‌های خود را در دانشگاه و 70 درصد مهارت‌ها را از آموزش‌های فنی و حرفه ای به دست می‌آورد.

«محمدجعفر عین القضات»،عضوکمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌‌ای و عمران اتاق مشهد نیز بیان کرد: ارتباط بین صنعت و دانشگاه باید به شکل عملی‌ محقق شود و در این راستا، تعریف یک درس دو واحدی می‌تواند اثرگذار باشد. کمیسیون خدمات فنی مهندسی اتاق در این زمینه می‌تواند نقش آفرینی نماید.

«همت آبادی»، فعال در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نیز در بخشی از این نشست در خصوص ضرورت ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از ابتدای دوره تحصیلی متوسطه گفت: هدف‌یابی جوانان در انتخاب رشته های دانشگاهی منطبق با توانمندی‌های ایشان در گرو آشنایی عمیق با مقوله صنعت در دوران متوسطه و پیش از دانشگاه است.

در ادامه این نشست، نمایندگان دانشجویان و دبیران انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند؛ لزوم ارتباط گسترده بین دانشگاه و صنعت از جمله انجمن‌های دانشجویی و نیز تامین نیاز صنایع به نیروی ماهر از درون استان، معرفی صنایع استان و آینده مشاغل این حوزه در دانشگاه‌ها، لزوم توجه به استارت‌آپ‌های استان و رشته‌های میان رشته‌ای در دانشگاه، برقراری ارتباط مستمر بین صنعت و دانشگاه در زمینه امریه سربازی، زمینه‌سازی برای افزایش ارتباط دانشگاهیان با اتاق بازرگانی و تاکید بر ارائه دروس کاربردی بیشتر به منظور مهیاسازی دانشجویان برای ورود به بخش صنعت، از جمله مباحثی بود که از سوی آنان مطرح گردید.

در خاتمه این نشست، پیگیری کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق مشهد برای تدوین گزارش شناسایی انتظارات متقابل دانشگاه، فارغ‌التحصیلان و بازار کار با رویکرد رشته‌های فنی، مهندسی، ایجاد کمیته جوانان و دانشجویان ذیل کمیسیون، اظهار نظر در خصوص طرح امریه دانشجو با رویکرد فعالیت‌های کارآفرینی و تدوین نحوه مساله‌یابی در صنعت و تهیه آیین‌نامه کاربردی تدوین پایان نامه‌ها و رساله‌ها و نحوه تامین مالی آنها به عنوان مصوبه جلسه اعلام شد.

برگزاری نشست پاسداشت و نگهداشت نیروی انسانی و تهیه طرح مطالعاتی و اجرایی راهکار نیازسنجی رشته‌های دانشگاهی در تولیدات مهندسی، تعیین نحوه ارتباط موثر با مرکز آموزش اتاق بازرگانی و تهیه طرح توجیهی ارائه درس دو واحدی کسب و کار در قالب دروس مباحث ویژه، توجه جدی به بحث حمایت از استارت‌آپ‌ها و علوم پیشرفته مهندسی در پیوند با نیازهای بخش خصوصی، از دیگر موضوعاتی بود که مقرر گردید در قالب برآیند این نشست از سوی کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق مشهد پیگیری شود.

لینک خبر در وبسایت اتاق بازرگانی خراسان رضوی

برچسب‌ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند